– Norge har hatt teoretisk båtførerprøve siden 2010, men det fungerer ikke godt nok. Vi opplever økning i ulykker, båtskader og havarier som vi setter i sammenheng med blant annet manglende ferdigheter til sjøs. I dag kan man ta en prøve på nett for lovlig å føre en 15 meter lang båt i smule farvann. Vi mener at alle som skal føre båt der man trenger båtførerbevis, også må ha et antall kjøretimer i båt samt en praktisk prøve, sier Hans-Jørgen Molvig, direktør i Tryg Forsikring.
Første kvartal i år hadde Tryg en økning i antall båtskader på nær 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Strengere å kjøre moped enn cabincruiser
I en fersk spørreundersøkelse for Tryg svarer 54 prosent at det bør innføres en obligatorisk praktisk båtførerprøve i tillegg til dagens teoretiske prøve. Kun 2 av 10 svarer at de ikke ønsker å innføre en praktisk båtførerprøve.
– Sammenligner man med lovverket på veien er det i dag strengere å kjøre moped enn å føre en cabincruiser på 15 meter til mange millioner kroner. Skal man bedre sikkerheten til sjøs og få ned antall båtskader og dødsulykker med fritidsbåt er man nødt til å skjerpe kravene til opplæring av båtførere. Da holder det ikke lenger med et nettkurs med avsluttende eksamen, sier Molvig.
Havarier for milliarder
Det har vært rekordsalg av fritidsbåter i pandemiperioden, og det er nå over én million fritidsbåter her i landet. I fjor registrerte forsikringsselskapene rekordhøye 7814 fritidsbåthavarier, til en kostnad av 365 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.
Siden 2019 har antall havarier økt med 35 prosent, og de ti siste årene har forsikringsbransjen erstattet havarerte fritidsbåter for 2,6 milliarder kroner.
«Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 14. - 16. mai gjennomført til sammen 1014 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år». På spørsmål: «Bør det innføres en obligatorisk praktisk båtførerprøve i tillegg?», svarer 54% ja, 22% nei og 24% vet ikke.
|