Kravet til nullutslipp i offentlige anskaffelser av ferjer og ferjetjenester innføres fra 1. januar 2025. Det innføres gjennom ny forskrift om krav til nullutslipp av klimagasser ved offentlig anskaffelse av sjøtransport. Forskriften er hjemlet i anskaffelsesloven.
– Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. Det må vi ta på alvor. Ferjene har et beregnet klimagassutslipp på 335 tusen tonn CO-ekvivalenter, og disse kravene vil kunne føre til at mye av disse utslippene kuttes, sier Nygård.
– I 2050 skal Norge være et lavutslippssamfunn med 90-95 prosent lavere klimagassutslipp. Da må alle sektorer kutte sine utslipp. Ferjene er viktige for å sikre at folk kan arbeide og bo i hele landet. Jeg er glad for at vi nå får på plass regelverk som vil bidra til en nødvendig omstilling i skipsfarten, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
Unntak fra nullutslippskravet
Regjeringen legger opp til enkelte unntaksmuligheter for at kravet skal kunne fungere best mulig i praksis. Det innføres unntak der det brukes biogass, for vedtatte ferjeavløsningsprosjekt, der det ikke kan sikres tilgang til strøm, der det ikke er teknisk eller økonomisk gjennomførbart, og for hybride løsninger. Etter en helhetsvurdering defineres økonomisk gjennomførbarhet som en tiltakskostnad som er under 6 000 kroner per tonn redusert CO2. Der kravet ikke er gjennomførbart, bør hybride løsninger tilstrebes.
Kompensasjon til fylkeskommunene
Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 millioner kroner. Den økonomiske kompensasjonen blir fordelt særskilt ut fra ferjekriteriet i kostnadsnøkkelen. Den økonomiske kompensasjonen er en del av rammetilskuddet til fylkeskommunene. Kompensasjonen vil bli justert årlig, for å reflektere merkostnadene ved innføring av kravet.
|