Pressemelding
–Framtidsretta skolebygg
Fylkesråd Bjarne Rohde (SV) er fornøyd med prioriteringa av bygningstiltak for videregående skole.
Fylkesrådet har behandlet saken om skolebruksplan for Troms og Finnmark fylkeskommune, og anbefaler klare prioriteringer av nybygg, utvidelser, totalrenoveringer og større vedlikeholdsbehov for framtida. Dermed er første steg mot oppgradering av mange skoler tatt.
Rohde er fornøyd med prioriteringslista og glad for at man nå kan komme videre i prosessen:
- Denne listen vi nå har klar fra fylkesrådet berører 20 videregående skoler i Troms og Finnmark fylkeskommune. Vi har gjort et grundig arbeid og jeg er glad for å kunne legge frem gode prioriteringer for framtida. I tråd med fylkesrådets politiske plattform har vi prioritert yrkesfag og fagskolen høyt på listen, i tillegg til andre vedlikeholdsbehov vi ser er helt nødvendige.
Mange skolebygninger
Skolebyggene utgjør en vesentlig andel av fylkeskommunens bygningsmasse. Skolebyggene strekker seg i alder fra det nyeste som er to år gamle, til de eldste som er 96 år. Nå skal altså en rekke av dem oppgraderes.
- Viktigheten av gode, funksjonelle skolebygg kan nesten ikke overdrives. Derfor bruker vi mye ressurser på dette. For å sikre et godt fysisk miljø for elever og ansatte har skolenes utforming stor betydning og det foretas løpende utbedringer av byggenes tilstand både med tanke på utvidelser, ombygginger og nybygging, sier fylkesråden med skoleansvaret.
Fremme godt læringsmiljø
Målsettingene med skolebruksplanen er at den skal gi grunnlag for planlegging av skolebygg og skolestruktur som legger til rette for gode læringsmiljø, som fremmer læring. Langsiktig planlegging av en bærekraftig skolestruktur skal også sikre tilstrekkelig antall elevplasser på kort og lang sikt, ut fra en hensiktsmessig ressursbruk.
- Forenklet kan vi si at denne målsettinga innebærer planlegging av en skolestruktur som sikrer at kommunen har rett bygg, på rett sted, til rett tid. Å satse på elevers og læreres skolehverdag på denne måten vil også gi effekt på læringa, sier Rohde.
Mange hensyn å ta
Vurderingene av de forskjellige tiltakene er gjort basert på en rekke momenter. Viktigst er krav gitt i lov og forskrift. Bygningsmassens alder, tilstand samt funksjonell egnethet (læringsmiljø) i forhold til behovene som følger av dagens opplæring er også vektlagt. Det samme gjelder arbeidsforholdene til ansatte. Bygningers kapasitet både med tanke på elever og ansatte har også inngått i vurderingsgrunnlaget.
Ved vurderinger av nybygg eller totalrenovering inngår også miljøbetraktninger som f.eks. energibruk og utskifting av eldre byggematerialer som i dag anses å være helseskadelig.
- Vi har nå hatt en brei og grundig prosess med involvering fra blant annet elevorganisasjonen, skolene selv, og de tillitsvalgte. Jeg er trygg på at vi har prioritert rett innenfor smale rammer.
- Vi skulle selvsagt gjerne fått til enda mer, men dette er en hel del, og jeg er veldig glad for at vi nå er et stort steg videre når det gjelder å gjøre skolehverdagen så god som mulig for både elever og ansatte ved skolene våre, avslutter Bjarne Rohde (SV), fylkesråd for utdanning og integrering.