Pressemelding
Freia har Norges beste omdømme
Freia har det beste omdømmet i Norge, mens DNB øker mest. Det er noen av funnene i den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.
Freia har en omdømmescore på 86,3 poeng av 100 mulige. Næringsmiddelaktøren, som er med på listen for første gang, ble fulgt av Finn.no, Hurtigruten, IKEA og Toyota. Totalt har hele 13 selskaper fremragende omdømme i år.
– Freia er ikke et aksjeselskap, men en del av Mondelez Norge. Utenom det juridiske og finansielle agerer Mondelez i Norge som Freia. Derfor valgte vi å ta med Freia da de ble nominert til å delta årets undersøkelse. Freia oppleves å være et av de fremste aktørene innen produkter. De er fortsatt et lite stykke Norge. I tillegg oppfattes de som en av de fremste både på innovasjon, økonomi, arbeidsmiljø og ledelse, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.
Freia scorer lavest på samfunnsansvar. Sukkerholdige varer og produkter med palmeolje påvirker nordmenns syn på Freia, men det gir mindre utslag på det totale omdømmet. RepTrak Norge 2018, som gjengis i Dagens Næringsliv i dag, gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.
DNB klatrer mye
DNB er den virksomheten som øker med flest poeng i år, sammenlignet med i fjor. Selskapet gjør det bedre innenfor de fleste områdene som påvirker en virksomhets omdømme. Spesielt på produkter, innovasjon og samfunnsansvar scorer bankkonsernet godt.
– DNB har vært gode til å forbedre sine produkter til en digital hverdag og deres oppstart av Vipps bidrar både på produkter og innovasjon. Vi har også sett tidligere år at DNB har tatt den største belastningen når banksektoren får hendelser som påvirker omdømmet negativt. I år ser vi en utjevning, der DnB får et bedre omdømme, mens de andre bankene som er på listen faller noe.
10 av 13 på topp er norske virksomheter
Av de 13 virksomhetene som har fremragende omdømme er hele ti norske. Kun IKEA, Toyota og SAS er internasjonale.
Årets undersøkelse viser nok en gang at omdømmet til virksomheter ikke svinger mye. For de fleste er det mindre justeringer opp eller ned. Toyota og Statoil er selskapene som klatrer mest, etter DNB. Orkla, H&M og Widerøe er selskapene som faller mest.
– I 2016 hadde både Ryanair, McDonald's og Bunnpris svakt omdømme. De to sistnevnte klatret opp til middels godt omdømme i fjor. I år falt McDonald's igjen ned til svakt omdømme, sammen med Ryanair. De to sistnevnte er, tross sin posisjon som betydelige leverandører til det norske folk, selskaper vi ikke er glade i – men kjøper av fordi de leverer til en billig penge, sier Apeland.
Tesla topper to dimensjoner
På tross av at nykommeren Tesla kommer et godt stykke bak Toyota på årets liste, inntar selskapet toppen av pallen i to dimensjoner, ledelse og innovasjon. De gjør det også svært sterkt innenfor arbeidsmiljø og samfunnsansvar.
– Selv om folket er delt i forhold til produktet Tesla, så er det stor enighet om at ledelsen, representert ved Elon Musk, blir beundret og selskapets evne til å tenke nytt blir lagt merke til i den norske befolkningen. Det interessante er at en annen virksomhet som har jobbet mye med produktutvikling får igjen for strevet og kommer nest høyest av nykommerne. Det er ikke et teknologiselskap, men Mills. Et selskap som både i omdømme og forholdet til nordmenn er ganske nær Freia, med et fremragende omdømme.