Pressemelding

Digitroll - 01.07.2019

Glad for at norsk netthandel styrker seg i kampen mot utlandet

En landsdekkende netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse og Digitroll viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest i norske nettbutikker, etter at utenlandske nettbutikker har vært mest populære noen år.

 

I tillegg vil 19 prosent av de som handler på utenlandske nettsteder, oppgir at de vil handle mer på norske nettsteder når momsfritaket på 350 kroner forsvinner neste år, viser undersøkelsen i regi av Respons Analyse.

 

Det er webbyrået Digitroll som har bestilt undersøkelsen fra Respons Analyse. Daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl, er glad for at det finnes dokumentasjon på at norske nettbutikker er langt mer populære enn de utenlandske.

 

Undersøkelsen viser at 75 % av netthandlerne har latt være å handle på en nettbutikk fordi en har vært skeptisk til butikkens seriøsitet. Kvinner i litt større grad enn menn, og unge i større grad enn eldre. Dette kan tyde på en økende bevissthet rundt trygg netthandel blant de som handler på nettet, sier senior rådgiver Idar Eidset i Respons Analyse.

 

Norge-utlandet 1-0

- Jeg får alltid inntrykk av at "alle" handler via utenlandske nettsteder for å spare penger når jeg leser nettsaker i media, eller hører folk snakke om netthandel. Men nå viser at 59 prosent av oss handler mest via norske nettsteder, sier kommunikasjonssjef i Digitroll, Arvid Steen

 

Statistikken om handel via utenlandske nettbutikker fordeler seg slik:

 

* 17 prosent handler utelukkende på norske nettsteder

* 42 prosent mest på norske nettsteder

* 25 prosent handler like mye på norske og utenlandske

* 10 prosent mest på utenlandske

* 4 prosent utelukkende på utenlandske nettsteder

* 2 prosent er ikke sikker

 

Trygghet er forklaringen
Årsaken til at nordmenn holder seg til norske nettsteder, er selvsagt flere. Men noen fellesnevnere går igjen, sier Digitroll-sjefen.

 

- 45 prosent av de spurte, som handler på norske nettsider, forteller at de er opptatt av trygghet på nett. Trygghet betyr ofte gode, betalingsløsninger og rask frakt.

 

Den tryggheten får de ikke alltid på utenlandske nettsider. Samtidig sier 25 prosent at de finner det de vil ha på norske nettsteder. For noen få år siden var nok ikke dette tilfelle, men norske nettsteder har blitt veldig mye bedre og fått et bredere vareutvalg de siste årene, sier Arvid Steen.

 

20 prosent av de som foretrekker å handle på norske nettsteder forteller også at de gjør det for å slippe toll.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS