Pressemelding

Norsk Kulturarv - 06.08.2010

Gledelig utvikling for kvalitetsmerket Olavsrosa

- Det er svært gledelig at Norsk Kulturarvs satsing på kvalitetsmerket Olavsrosa har gitt så gode resultater, sier styreleder Inger-Lise Skarstein.
Norsk Kulturarv har arbeidet for videreutvikling av Olavsrosa som det nasjonale kvalitetsmerket for kulturarvopplevelser og verdiskaping i distriktene og fått støtte fra Innovasjon Norge til dette.
Inger-Lise Skarstein forteller at Norsk Kulturarvs visjon er ”vern gjennom bruk”.
Kulturarven er en kilde til livskvalitet gjennom gode opplevelser, samtidig som kulturarven gir grunnlag for verdiskaping og næringsdrift. Norsk Kulturarv mener at mangfoldet i den norske kulturarven holdes best levende dersom den blir brukt.
Prosjektets hovedmål har vært å videreutvikle kvalitetsmerket Olavsrosa som varemerke og nasjonalt kvalitetsmerkingssystem. Økt lønnsomheten for virksomheter som ønsker å skape næringsvirksomhet basert på kulturarven er målet.
Ved prosjektstart i 2007 var det 92 innehaver av kvalitetsmerket Olavsrosa. I løpet av prosjektperioden er det blitt 117 innehavere av kvalitetsmerket Olavsrosa over hele landet.
Verdiskaping med basis i kulturarven
Gjennomsnittlig omsetning hos våre Olavsroseinnehavere var ved prosjektstart beregnet å ligge på om lag 2 millioner kroner, forteller Skarstein. I tilbakemeldinger (via årlige rapporteringsskjema) fra våre Olavsroseinnehavere registrerer vi gjennomsnittlig en økning av omsetning. Norsk Kulturarv har ikke eksakte omsetningstall, (det brukes omsetningssatser) men over 1/3 av Olavsroseinnehaverne har gått opp en omsetningssats i løpet av prosjektperioden.
Etter sesongen 2009, da det ble rapportert om en stor nedgang i overnattingsdøgn innen reiselivet i Norge, foretok Norsk Kulturarv en undersøkelse blant næringsmedlemmene. Av de som svarte rapporterte ingen om nedgang, og de fleste hadde en oppgang i besøk.
Med økt antall innehavere, økt kvalitetssikring, sterkere nettverk og økt synliggjøring og markedsføring vil en økning i omsetning på 15 % for Olavsroseinnehavere utgjøre i snitt kr 300.000. Med 117 Olavsroseinnehavere vil dette kunne bety en samlet omsetningsøkning på 35 millioner kroner.
Økt antall innehavere har gjort kvalitetsmerket bedre kjent. Tilbakemeldinger fra våre Olavsroseinnehavere er at større andel av gjestene kjenner til kvalitetsmerket og kommer fordi de har Olavsrosa, og at de ser en klart større nytteverdi av å være Olavsroseinnehavere.
Den formidable økningen i unike treff på www.olavsrosa.no samt ny utgave av reisehåndboka VEIVISEREN i 2010 utgjør en stor økning i markedsføringsverdi av kvalitetsmerket Olavsrosa.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS