Pressemelding
Bevco -
16.07.2008
God klimasamvittighet med rødvin i sommer
I sommer har rødvinsdrikkere redusert klimagssutslipp med cirka 32 tonn CO2. Nå kan også du få god klimasamvittighet i sommer.
- Vi ønsket å gjøre klimagassreduksjon til noe hyggelig og positivt og samtidig vise at det går an å lage en konsumvare som ikke bare en klimanøytral, men også gir en reell klimagassreduksjon. Tanken er at det er enklere for vanlige mennesker å kjøpe et produkt som er klimanøytralt eller reduserende enn egne klimakvoter, sier Arne Sommerfeldt i Bevco AS.
Fremtiden i våre hender (FIVH) har regnet ut at produksjonen av en treliters kartong med Château Le Cluzeau 2006 fra Bordeaux medfører et utslipp på cirka 3,2 kilo klimagass før den er på polet eller restauranter i Norge. For hver kartong som selges, vil Bevco kjøpe kvoter for å redusere klimagassutslippene med 18 kilo. Dette betyr at for hver solgte kartong, reduseres utslippet med cirka 14,8 kilo.
- Den økende klimabevisstheten går nå hånd i hånd med at mange og tunge næringslivsaktørerer selv forsøker å gjennomføre tiltak som reduseres deres klimautslipp. Jeg kjenner likevel bare til ett produkt som har gjennomført en livsløpsanalyse, for så å kompensere, ja faktisk
overkompensere, for klimautslippene produktet har generert ved å betale for CO2-reduksjoner i fattige land, nemlig Bevco`s klimavin. Jeg vil sterkt oppfordre de store, norske matprodusentene som Orkla, Gilde og Tine til å tenke i de samme baner, sier Steinar Lem i FIVH.
FIVH har ordningen Mitt klima der privatpersoner og bedrifter kan regne ut sitt klimautslipp og kjøpe klimakvoter. Fjordkraft.no og minkvote.no er andre steder privatpersoner og bedrifter kan få kjøpt kvoter. På disse sidene kan du også ha kontroll med hvilke prosjekter kvotene kommer fra. Mitt klima har såkalte CDM-kvoter fra den grønne utviklingsmekanisme. Et av prosjekt er å erstatte strøm fra dieselgeneratorer i Bihar i India med miljøvennlig strøm fra biomasseanlegg.
- Vi ønsket å gjøre klimagassreduksjon til noe hyggelig og positivt og samtidig vise at det går an å lage en konsumvare som ikke bare en klimanøytral, men også gir en reell klimagassreduksjon. Tanken er at det er enklere for vanlige mennesker å kjøpe et produkt som er klimanøytralt eller reduserende enn egne klimakvoter, sier Arne Sommerfeldt i Bevco AS.
Fremtiden i våre hender (FIVH) har regnet ut at produksjonen av en treliters kartong med Château Le Cluzeau 2006 fra Bordeaux medfører et utslipp på cirka 3,2 kilo klimagass før den er på polet eller restauranter i Norge. For hver kartong som selges, vil Bevco kjøpe kvoter for å redusere klimagassutslippene med 18 kilo. Dette betyr at for hver solgte kartong, reduseres utslippet med cirka 14,8 kilo.
- Den økende klimabevisstheten går nå hånd i hånd med at mange og tunge næringslivsaktørerer selv forsøker å gjennomføre tiltak som reduseres deres klimautslipp. Jeg kjenner likevel bare til ett produkt som har gjennomført en livsløpsanalyse, for så å kompensere, ja faktisk
overkompensere, for klimautslippene produktet har generert ved å betale for CO2-reduksjoner i fattige land, nemlig Bevco`s klimavin. Jeg vil sterkt oppfordre de store, norske matprodusentene som Orkla, Gilde og Tine til å tenke i de samme baner, sier Steinar Lem i FIVH.
FIVH har ordningen Mitt klima der privatpersoner og bedrifter kan regne ut sitt klimautslipp og kjøpe klimakvoter. Fjordkraft.no og minkvote.no er andre steder privatpersoner og bedrifter kan få kjøpt kvoter. På disse sidene kan du også ha kontroll med hvilke prosjekter kvotene kommer fra. Mitt klima har såkalte CDM-kvoter fra den grønne utviklingsmekanisme. Et av prosjekt er å erstatte strøm fra dieselgeneratorer i Bihar i India med miljøvennlig strøm fra biomasseanlegg.