Pressemelding

Rut Olsen, fylkestingsrepresentant for Kystpartiet - 12.12.2009

GREIER IKKE SENTERPARTIET Å PRODUSERE EGEN POLITIKK LENGER?

Spørsmålet er berettiget etter å ha vært på fylkestinget. Det var ingen hemmelighet at Kystpartiet kom til å foreslå en grov kostnadsvurdering av bro mellom Nyvoll- Korsfjord, og jeg som fylkesrepresentant hadde lagt mye arbeid og krefter på å forberede denne saken, og legge fram saklig fakta for fylkestinget. Dette syntes nok Einar Johansen og Morten Edvartsen kunne være en god sak for Sp. Så dagen i forveien kom Sps Einar Johansen og lurte på om ikke Kp og Sp kunne fronte dette som et fellesforslag, og få saken oversendt til Kultur, næring og samferdsel (Hvor Einar Johansen og Sp selv hadde sete) Dette ønsket jeg ikke, for det er tre måneder til KNS skulle ha møte, og tiden er utrolig knapp for å få et grovt kostnadsoverslag, og se om en bro i det hele tatt kunne la seg realisere økonomisk. Derfor ønsket jeg å be om at fylkestinget i gangsatte kostnadsoverslaget umiddelbart. Da saken kom opp og skulle behandles var Einar Johansen (Sp) blant de første som ba om ordet. Og jeg må si min forundring ble stor når Sp går opp og fremmer forslaget til Kp, og bruker mine tall og argumenter for saken. Vel dette er jo helt lovlig, men utrolig skittent gjort. Og historier verserer at dette er ikke første gang Sp går på ”røvertokt” og neppe siste gang heller. Om ikke Sp er i stand til å produsere egen politikk vil de ha heller lite å ”fare” med til neste fylkestingsvalg. Og gratis ferger er jo en Kystpartisak Sp har frontet i alle valgkamper, men som velgere har sett lite til etter over 4 år med Sp i regjering. Men når det er sagt, så setter jo vi i Kystpartiet stor pris på at våre spenstige forslag er ettertraktet av Senterpartiet. Dette viser jo at vi tør tenke nytt og offensivt på samferdselsspørsmål i Finnmark. Ser i media at enkelte antyder at denne broen er et ”stunt” for min egen del, og de ca. 150 andre personer som bor her ute. Dette stemmer ikke, selv om alle vil få en klar fordel med en bro. Når det gjelder den framtidige kystveien som Kystpartiet støtter opp om, så vil jo en eventuell bro være starten på denne. (Og ras sikring i dette området er lagt inn i samferdselsplanen som nå ble vedtatt på fylket.) Kun noen få kilometer veg mangler, for å få forbindelse til Kvalsund kommune. Og da er absolutt ideen om bro framfor fergeleier framtidsrettet. Om en ferge skal leies inn fra Veolia i nye 30 år, så vil dette koste Finnmark fylkeskommune ca.300 millioner. For en slik sum, så må det være lov å tenke på andre gode og miljøbesparende alternativ. Den som intet våger, intet vinner
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS