Pressemelding

Norges Bedriftsidrettsforbund, - 26.04.2018

Halvparten av 15-åringer er for lite aktive. Her er løsningen.

Dersom flere unge hadde gått eller syklet til og fra skolen kunne de sikret seg den hverdagsaktiviteten de trenger. Kampanjen U-Go skal få flere til å bevege seg for egen maskin til skolen.

I henhold til en rapport fra Urbanet Analyse er 15-åringer langt mindre aktive enn de burde. Helsekonsekvensene av dette er potensielt store.

- Ungdom er anbefalt å være aktive 60 minutter om dagen. Dette kan ikke alene løses gjennom trening og organisert idrett, og derfor ønsker vi å stimulere til mer hverdagsaktivitet, uttaler prosjektleder Frost.

Andel sykkelreiser i aldersgruppen 13 til 17 år er 12 %. Tilsvarende i 1992 var på 21 % .
- Vi må snu denne negative utviklingen, fortsetter Frost.

U-Go
U-Go er en aktivitetskampanje for å få ungdomsskoleelever til å velge en aktiv skolevei. Kampanjen er gratis for alle ungdomsskoleelever og skal i 2018 gjennomføres i hele Norge.

- Med kampanjen U-Go håper vi å motivere ungdommene til å velge å bevege seg for egen maskin til skolen. Målet er at 80 % av barn og unge skal ha en aktiv reisevei til og fra skolen. Vi er langt bak det målet i dag, sier Lotte Frost, prosjektleder U-Go.

Klassen blir med og kan vinne kule premier
U-Go er en klassekonkurranse. Klassen er laget, og gjennom samholdet som skapes, håper kampanjen å få flere til å gå noen ekstra skritt eller tråkke pedalene noen ekstra runder. Elevene registrerer selv sin aktivitet i app’en U-Go eller på nettsiden u-go.no. Attraktive premier er en viktig motivasjon i en slik kampanje for ungdom.

- Alle premiene er klassepremier og klassen kan vinne kamper i Eliteserien/OBOS-ligaen, hotellfrokost hos Scandic, penger til klassekassen, Tusenfryd, Rush trampolinepark, Høyt og lavt klatrepark, Megazone for å nevne noe, sier Frost

Gode vaner etableres tidlig
U-Go skal inspirere til en aktiv hverdag og håper å etablere gode vaner over tid.

- 3. mai skal vi kickstarte kampanjen, som vi håper bidrar til en bevisstgjøring om at hverdagsaktivitet er enkelt og bra for deg. Og så gjør det jo heller ikke noe at man kan bli premiert for innsatsen. Kampanjeslagordet «U-Go, you get» viser til at dersom du er på farta får du noe igjen, avslutter Frost.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS