Pressemelding

Tapcar - 06.07.2023

Har blitt risikosport å eie bil. To enkle grep reduserer risikoen

 
 

­

 
 
 

Salget av nye og nyere brukte biler stuper mens risikoen ved å eie egen bil skyter i været. Tre ting gjør bilhold til en risikosport. Har du eller skal du skaffe deg bil, er det to ting du kan gjøre for å redusere risikoen. 

 

Risiko for store prisnedsettelser, rask teknologiutvikling og stadig økende renter gjør det til noe av en risikosport å eie sin egen bil. 

 

Dette er de største risikofaktorene:

 

Nybilprisene settes videre ned

Tesla rystet bilmarkedet da de på nyåret satte ned prisene med inntil 120 000 kroner. Den gamle «sannheten» om at ingen setter ned prisene på nye biler fordi det gir tap for de som nettopp har kjøpt bil gjaldt ikke lenger. Resten av bransjen tvinges til å følge etter. Så lenge Tesla alene har +/- 25 % av markedet har de ikke noe valg. Importlagrene er fulle av usolgte biler. 

 

Årsaken til prisnedsettelsen er ganske klar – elbiler er altfor dyre. De må bli mye billigere om resten av verden skal skifte over til elbiler. Det er bare i Norge og noen få andre land vi oppfatter elbiler som relativt billige fordi fossilbilene har så store avgifter. Vi har neppe sett den siste (store) prisreduksjonen. Elbilprisene skal videre ned. 

 

Bedre bil neste år

Den tekniske utviklingen går lynraskt. Bilene har vel aldri blitt så mye bedre år for år som akkurat nå. En del kunder nøler naturlig nok med å legge en halv million kroner på bordet for å kjøpe en bil de er redd for skal bli utdatert og lite verdt om få år. Gjennomsnittsprisen for nye biler er ca 560 000 kroner, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

 

Høyere renter

Renten går opp og opp, og ser ikke ut til å stoppe med det første. Nordmenn har en av verdens mest forgjeldede husholdninger og merker veldig godt at boliglånet er blitt dyrere. Billånet også. Privatøkonomien er blitt strammere for de aller fleste. Salget av nybiler og nyere, dyre bruktbiler er blytungt. Flere merker har mer enn halvert salget sammenliknet med i fjor, viser tall fra OFV. Billige, litt eldre fossilbiler går unna som varme hvetebrød.

 

To enkle grep du kan ta for å redusere risikoen:

 

Leasing

Velger du å lease bilen unngår du et mulig stort verditap om prisene settes videre ned. Leasingselskapet tar da den risikoen. På den annen side binder du deg i 3 – 4 år til å betale det som kan vise seg å være en for dyr månedsleie, for en bil som kanskje er blitt billigere. Øker renten så øker også månedskostnaden din, om du ikke har klart å få fast rente i hele leasingperioden. Det siste bør være mulig i dagens marked.

 

Bildeling

Såkalt peer-to-peer bildeling innebærer at du deler din egen (eide) bil med andre som ikke har bil. Mange tenker at det kan være risikabelt å dele bilen sin med andre, men det kan også bidra til å redusere risikoen om du gjør det riktig.

 

I Norge er det kun to selskap som tilbyr dette. Norske Tapcar og amerikanske Getaround. Tapcar er nykommeren. De fokuserer på deling i mindre grupper, lokalt med naboer eller andre i nærområdet ditt. Det er et krav om at bileier godkjenner bilbruker før han/hun kan booke bilen. Amerikansk eide Getaround lar deg leie ut bilen både lokalt og ikke minst til turister. Forsikring på 1 - 1,5 mill kr følger med på begge.

 

Begge tilbyr digitale nøkler. Getaround tar bilen din på verksted og monterer inn en egen telematikkboks. Tapcar kobler seg i stedet opp til bilenes innebygde telematikk via programvare. En app på mobilen er alt du trenger.

 

Ved bildeling brukes bilen mer mens den fortsatt er relativt ny. Du får inntekter på bilen og kan derfor bytte til en ny og muligens billigere bil oftere. Du blir mindre utsatt for renteøkninger fordi kostnadene fordeles på flere. 

 

Mange kan føle det risikabelt å dele bilen sin med andre fordi det kan «skje noe» med bilen eller fordi det er «brysomt». Det er ikke tilfellet, mener daglig leder Dennis Brandenberger i Tapcar. 

 

- Det er ikke mer risikabelt å dele bilen din enn du selv gjør det til. Det aller viktigst er at du forvisser deg om at de du deler med bilen din med er noen du stoler på og som vil behandle bilen din pent. Gjerne naboer eller andre i nærområdet som ikke har egen bil, men som trenger det av og til slik at de kan bli dine faste brukere. Begrenser du deg til å dele med en liten håndfull brukere vil det bli en sosial kontroll i gruppen. Folk vil oppføre seg bedre. Ta gjerne en prat med en mulig bruker før du bestemmer deg, oppfordrer Brandenberger. 

 

Moderne kalendere i bildelingsapper har gjentakelsesfunksjoner slik at det er lett å styre når bilen skal være tilgjengelig for andre enn deg selv. 

­

 
 
 

 

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS