Pressemelding

Nordkapp kommune Asbjørn Jensen Næringssjef - 27.02.2008

Høringsuttalelse Nasjonal Transportplan 2010 - 2019

Vi viser til Deres brev av 18.01.2008 hvor De ber om innspill fra kommunene til forslaget til Nasjonal Transportplan 2010 – 2019. Formannskapet i Nordkapp behandlet saken i møte 12. februar. Under behandlingen kom det fram kritikk mot at fylkeskommunen stiller krav til lengde, form og innhold i innspillet.

Formannskapet ga ordfører og næringssjef fullmakt til å utforme Nordkapp kommunes innspill.

På bakgrunn av ønsket om at innspillet ikke skal overstige 2,5 sider, har vi valgt å legge vekt på de forslag vi har til prioriterte tiltak. De største utfordringene vil således kun bli listet opp, uten videre utdyping.

De største utfordringene Nordkapp kommune ser er:
•Stamvegnettet
•Rassikring
•Beredskap ved akutt forurensing
•Nordområdene
•Havneutbygging
•Regionale lufthavner

Nordkapp kommunes forslag til prioriterte tiltak er:
•Skarvbergtunellen
Denne ligger i Porsanger kommune, men er av vesentlig betydning for Nordkapp, og tas derfor med i vår uttalelse. Tunellen oppfyller ikke dagens krav til sikkerhet, og veistrekningen nord for tunellen er svært rasfarlig. Kostnadene ved utbedre dagens tunell er anslått til å være så høye at det vil være like rimelig å bygge ny.

I diskusjonene omkring ny tunell, har det vært foreslått at en skal forlenge innkrevingsperioden for bompenger på dagens Fatima-anlegg, og benytte disse bompengene til delfinansiering av ny tunell. Nordkapp kommunestyre har behandlet dette, og enstemmig sagt nei til slik forlengelse.

I NTP er det sagt at bompengefinansiering kun bør være aktuelt der årsdøgntrafikken ikke er mindre enn 2.500 – 3.000 kjøretøyer, men at trafikk ned mot 1.500 kjøretøy kan aksepteres i spesielle tilfeller. Med en årsdøgntrafikk på ca 315 kjøretøy i fjor, faller Fatima-anlegget klart under dette.

Videre heter det i NTP: ”Det fulle potensialet for bompenger bør tas ut i trafikksterke områder, der det er grunnlag for dette. Det må finnes rom for statlige midler til prosjekter i distriktene som ikke kan finansieres med bompenger”.

På bakgrunn av dette krever Nordkapp kommune at ny Skarvbergtunell blir bygget med full statlig finansiering, og uten krav til bompengefinansiering. Ut fra den dårlige stand tunellen er i, forventer en at prosjektet gjennomføres i første halvdel av planperioden, dvs 2010 – 2013.

•Honningsvåg lufthavn, Valan
Avinor har gjennomført en utredning om ny flyplass for Honningsvåg på Porsangnesryggen, som har konkludert med at ingen av de utredede alternativene vil gi bedre regularitet enn dagens flyplass i Valan. Formannskapet i Nordkapp behandlet utredningen i september 2007, og fant det riktig at Honningsvåg Lufthavn, Valan kunne bestå, under forutsetning av at den videreutvikles for å oppnå tilfredsstillende regularitet. Vi vedlegger uttalelsen fra formannskapet.

Nordkapp kommune forlanger at Honningsvåg Lufthavn, Valan oppgraderes fullt ut for å møte dagens og fremtidens krav til virksomheten. Dette må skje i løpet av planperiodens første år.


•Rassikring Nordvågen/Skipsfjord/Kamøyvær
På veiene til Nordvågen, gjennom Skipsfjorden og til Kamøyvær går det ofte ras. Om vinteren er det sneras, mens det om sommeren er stein og løsmasser som raser ut. Med den klimautviklingen vi nå er inne i, med forventet mildere vær og mer nedbør, vil rasfaren sannsynligvis bli enda større enn den er i dag. Resultatet av dette vil bli at veiene pga rasfare vil være stengt i lengre perioder enn de er i dag.

Nordkapp kommune forlanger at rassikring av disse veiene blir gjennomført i løpet av første halvdel av planperioden, dvs 2010 – 2013.

•Forlengelse av Klubbskjærmoloen
Klubbskjærmoloens lengde gir ikke den ønskede effektive skjermingen av havnebassenget verken på vinter- eller sommertid. Skader på både skip og kaier har skjedd flere ganger, og er registrert som et betydelig problem til alle årstider ved anløp av større fartøy.

Ved å forlenge Klubbskjærmoloen med minimum 50 meter i vestnordvestlig retning vil problemene og sikkerhetsrisikoen ved å anløpe og ligge ved kaiene reduseres til et minimum av dagens situasjon.

Nordkapp kommune forlanger at Klubbskjærmoloen kommer inn som prosjekt under utbygging av fiskerihavner i perioden 2010 – 2013.

•Ny trafikkai i Honningsvåg
Med over 100 anløp og over 60.000 cruisepassasjerer er Nordkapp den 5. største cruisehavnen i Norge. Cruiseturismen er i betydelig vekst, og denne veksten antas å fortsette det nærmeste tiåret. Fartøystørrelsen er økende, og også denne utviklingen er ventet å fortsette. Dette gjør at eksisterende kaier ikke er dimensjonert for de cruiseskip som etter hvert vil utgjøre cruiseskipflåten. Dersom kaiene ikke bygges ut i takt med flåten, vil en etter hvert få et bortfall av cruiseskip som anløper Honningsvåg, med de tap av omsetning og aktivitet dette vil føre til både i Honningsvåg og i anløpsstedene langs kysten før Honningsvåg.

Vedlagte uttalelse fra Honningsvåg Handels- og Industriforening utdyper denne problematikken. I RUP for 2008 – 2009 heter det at ny cruisekai i Honningsvåg vil være av stor betydning for turismeutviklingen i Finnmark.

Ny kai til cruisetrafikken vil også kunne nyttes av annen skipstrafikk, herunder ser en for seg trafikk i forbindelse med utbygging av olje- og gassfeltene i Barentshavet.

Nordkapp kommune forlanger at ny trafikkai i Honningsvåg blir gjennomført i første halvdel av planperioden.

•Honningsvåg stamnetthavn
I et nordområdeperspektiv er Honningsvåg en sentral og strategisk havn, og vil være et naturlig utgangspunkt for aktivitet rettet mot Barentshavet. Honningsvåg havn har de arealer og havdybder som skal til for å kunne handtere virkelig store fartøy og rigger. Nærmeste land fra Shtokmanfeltet er Nordkapp. Honningsvåg havn har på grunn av langvarig cruisetrafikk og anløp av internasjonal fiskeflåte etablert en infrastruktur og et servicetilbud som vil kunne utnyttes i forventet petroleumsaktivitet. Bl.a. har bunkringsanleggene i Honningsvåg alle typer bunkersoljer, og en må til Bergen eller Murmansk for å finne tilsvarende bunkersanlegg.

Det sjøverts stamnettet går gjennom Magerøysundet og like forbi Honningsvåg. Landvegs går stamvegnettet (E69) til Honningsvåg og videre til Nordkapp. Det synes derfor unaturlig at Honningsvåg ikke har fått status som stamnetthavn i forslaget til NTP.

Fylkestinget har tidligere bedt om at Honningsvåg får status som stamnetthavn.

Nordkapp kommune stiller seg bak dette kravet, og forventer at Honningsvåg får status som stamnetthavn.

•Bygge ut oljevernberedskap
Det er allment kjent at oljevernberedskapen i arktiske strøk ikke er tilpasset det nye trusselbildet som økt aktivitet medfører, og dette er bekymringsfullt.

Nordkapp kommune forventer derfor at det etableres et permanent helhetlig beredskapsopplegg der statlig og privat beredskap inngår.

Nordkapp kommune forventer at de innspill vi kommer med blir tatt med i den høringsuttalelse fylkeskommunen skal gi til forslaget til Nasjonal Transportplan.

Dersom det er behov for ytterligere utdyping av kommunens innspill står undertegnede til tjeneste.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS