Pressemelding
Høringsuttalelse til Områdeplan for Nordkapphalvøya
Visit Nordkapp definerer seg som et destinasjonsselskap som skal delta i utvikling og samordning av reiselivsnæringa i Nordkapp samt ivareta vertskap og informasjonsfunksjoner for kommunen.
Vår forretningside er at vi skal være regionens ledende og retningsgivende aktør innen reisemålsutvikling, samt regionens foretrukne leverandør av reiselivskompetanse, destinasjonsmarkedsføring, turistinformasjonstjenester og prioriterte fellesgoder på reisemålet.
Selskapet har 4 ansatte hele året og i tillegg 4 ansatte i sommersesongen.
Grunnlaget for denne høringsuttalelsen er dialog med våre partnere som er reiselivsnæringen i Nordkapp. Visit Nordkapp AS har deltatt på den møtevirksomheten prosessen har fordret samt kjørt en egen workshop for våre partnere.
Reiselivsnæringen har delte meninger om den foreliggende områdeplan. Styret i Visit Nordkapp ønsker derfor gjennom denne høringen å gi en uttalelse på det vi mener er vår forståelse av hva flest reiselivsbedrifter mener er til det beste for den fremtidige reiselivsnæringen i Nordkapp kommune.
Hans Paul Hansen (Scandic) har vurdert seg som inhabil og har ikke deltatt i sluttbehandlingen av denne uttalelsen. Per Eilert Thomassen deltar som vara.
Generelt om reiselivsnæringen
Reiselivsnæringen er verdens tredje største eksportnæring og en av verdens raskest voksende næringer. 2017 ble nok et rekordår i antall besøkende til Nordkapp etter en vekst også i 2016. Dette gir et godt utgangspunkt for å for å utvikle reiselivsnæringen i Nordkapp.
Kommune for fremtiden
Som følge av forventet høy vekst i antall reisende internasjonalt vil antallet utenlandske besøkende til Nordkapp som reisemål kunne øke betydelig det neste tiåret. Få, om noen, andre næringer kan vise til tilsvarende vekstpotensial i etterspørselen. Reiselivsnæringen er allerede en viktig bidragsyter når det gjelder å sikre og skape nye arbeidsplasser, inkludert flere helårs arbeidsplasser i kommunen.
Av erfaringer fra andre reisemål ser vi at reiselivsnæringen på den andre siden står ovenfor noen utfordringer – dette gjelder og vil i fremtiden i større grad gjelde for Nordkapp som reisemål. Et økt antall reisende skaper belastninger på natur og miljø, og det kan påvirke lokalsamfunn. Videre kan manglende samordning svekke produktiviteten og lønnsomheten i næringen. Dette gjelder for eksempel manglende finansiering av lokale fellesgoder som er til nytte for de besøkende og aktørene i næringen. Det må satses for å få på plass et rammeverk som sikrer nødvendige inntekter til å løse fellesoppgavene.
Den store attraksjonskraften til Nordkapp platået er uten tvil den geografiske beliggenheten og storslått natur. Som en av verdens Kappdestinasjoner, har klippen en historisk og mytisk verdi som går ut over de rene naturverdiene. Fortellinger om kontinentenes ytterpunkter har engasjert mennesker siden de store oppdagelsene på 1500-tallet. Fortsatt er slike forestillinger medvirkende når folk gjør sine valg av reisemål.
Dette må vi ta vare på inn i fremtiden.
Målet må være å bruke tiltrekningskraften til klippen, som er bygd opp over flere 100 år, samtidig som vi skiller mellom denne magneten og reisemålet Nordkapp som omfatter mye mer. Natur- og kulturverdiene på Magerøya og i hele regionen må markedsføres siden verdiskaping i reiselivsnæringen må ses i en større sammenheng enn det som skjer innenfor planområdet. Vi viser her til Masterplan for reiselivet som er vedtatt av kommunestyret.
I vår uttalelse til planprogrammet skrev vi at målet må være å øke verdiskapningen i hele regionen. Det blir for snevert å fokusere på inntekter fra selve platået, men disse inntektene må i større grad bidra til utvikling av næringslivet i kommunen. Samfunnet må bli i stand til å ta imot stadig flere besøkende gjennom hele året.
Vi må jobbe for en bærekraftig utvikling av reiselivet og sikre balanse mellom verdiskaping og sysselsetting på den ene siden og kvaliteter knyttet til natur og kultur som gir gode opplevelser både for innbyggerne og besøkende. Målet må være og skape flere helårige arbeidsplasser knyttet til reiseliv, samtidig som vi tar beviste og gode valg for fremtiden gjennom å ta vare naturen innenfor planområdet Nordkapphalvøya og på resten av Magerøya.
Områdeplan og andre forhold
I diskusjonen rundt forslaget har vi registrert en sammenblanding mellom de rene planspørsmålene og andre forhold som er knyttet til saken. Vårt inntrykk er at saken handler om:
- Planforslaget med kart og bestemmelser
- Forholdet mellom fester og grunneier
- Misnøye med at store inntekter føres ut av kommunen, og at for lite tilfaller lokalsamfunnet i form av reinvesteringer og utviklingen av reiseliv og øvrig næringsliv. Dette synes å forutsette forpliktende og langsiktige avtaler mellom aktører som har, og eventuelt skal få, anledning til å drive sin virksomhet innen planområdet.
Vi vil i denne uttalelsen legge hovedvekten på selve områdeplanen og i mindre grad kommentere andre forhold som kan påvirkes av planen. I første omgang vil vi kommentere planforslagets kapittel 5 – Mulige tiltak og virkninger.
Generelt om holdninger blant de fleste reiselivsaktører
Våre partnere i reiselivet mener at den naturen vi har i dag i planområdet også skal kunne nytes av framtidige generasjoner. Det er vår jobb å sikre at den fremdeles er like vakker, spektakulær og levedyktig når det er våre barn og barnebarn sin tur til å nyte den. Mange tilreisende tiltrekkes av den unike naturen vi har på Nordkapphalvøya og vi må ta høyde for at flere ønsker å oppleve dette. Det er selvfølgelig noen ulike meninger blant lokale reiselivsaktører, men dette er en grunnholdning.
Vi har merket oss plankonsulentens rangering av mulige virkninger for ulike interesser ved bruk av en fargeskala der rød negativ konsekvens og blå positiv konsekvens. Konsekvenser for reiselivet er der forsøkt vurdert.
Styret i Visit Nordkapp vil uttale følgende om konkrete forslag i planen som berører vår næring spesielt.
Om pkt. 5.2.1 Tilrettelegging for ferdsel
Styret ønsker ikke at man legger til rette for motorisert ferdsel på noen av turstiene som er omtalt i planforslaget. Dette fordi det vil medføre store inngrep i den sårbare naturen, og en tilrettelegging kan føre til et press mot kommunen fra kommersielle aktører som vil bruke kjøresporene til organiserte turer med ATV.
Søknader om dispensasjoner vil komme selv om planbestemmelsene setter forbud mot slik bruk. Vi ønsker at man skal benytte sjøveien for opprydding og søppeltømming der det er mulig f.eks. i Knivskjellbukta og i Hornvika. Tilpassning av allerede eksisterende beredskapsplaner og planlegging for redningsaksjoner må kunne ta høyde for dette.
5.2.2: Tilrettelegging for rekreasjon
Styret mener at man ikke skal avsetter stien til Tunes i plankartet. Dette på grunn av stedets store kulturhistoriske verdier med mange kulturminner fra en lang tidsperiode. Området er i kommuneplanens arealdel avsatt til hensynssone kulturmiljø. Det er ikke mulig å hindre at folk går til Tunes, men utbedring av stien og plan for eventuell gapahuk vil legge til rette for unødvendig økt trafikk til området. Her må man i første rekke jobbe for å sikre kulturminnene og få på plass tiltak i samarbeid med kulturvernmyndighetene. Merking av stien slik det skjer i dag er greit, men kommunen må ikke gjennom ytterlige tiltak styre mer trafikk til området.
Vandring til Knivskjellodden har økt mye de siste årene. Både her og i Hornvika er det behov for tiltak som foreslått i planen. Vi ser at det også kan være behov for tilrettelegging av stien til Småkjæftan.
5.2.3 Tilrettelegging for utfart
Styret går imot at man i planen har tegnet inn utfartsparkering ved stien/ veien ned til Hornvika. Det er unødvendig å planlegge for parkering her når man i umiddelbar nærhet har parkering på selve platået. Flere reiselivsaktører tilbyr besøkende og lokalbefolkning å erobre Nordkapp slik konger og dronninger gjorde før i tiden. I disse opplevelseskonseptene kommer man med båt inn til Hornvika. Opplevelsen av å nå toppen fra Hornvika vil ikke være den samme om man kommer rett på en parkeringsplass.
Utfart til Småkjæftan kan starte fra en mindre parkeringsplass ved å tilrettelegge det arealet som allerede brukes i dag. Et kjørespor i retning Vestfjorden fra denne plassen må stenges for motorisert ferdsel og parkering av bobiler må ikke være tillatt.
Når det gjelder utfartsparkeringen til Knivskjellodden og rasteplassen som er avsatt i plankartet må estetisk utforming og forskjønnelse av området skje i tett dialog med reiselivet og turlaget. Det må reguleres slik at rasteplassen kan betjenes av Vegvesenet, og at det skilles klart mellom denne og en tilknyttet parkeringsplass der det kan legges til rette for betalt parkering.
5.2.4 Tilrettelegging for utvikling av platået
Et bærekraftig reiseliv forutsetter at vi tar vare på natur og kulturverdiene, styrker de sosiale verdiene, får fram stoltheten i lokalsamfunnene og utvikler nye arbeidsplasser, samt sikrer en verdiskaping som gjør reiselivet økonomisk levedyktig.
Framtidig vekst krever at det legges til rette for flere overnattingsplasser på Magerøya, økt satsing på aktivitetstilbud og varierte tjenester fra handelsnæringen og andre tilbydere. Økt verdiskapning i reiselivet forutsetter investeringer i bygg, anlegg og kompetanse. Men det er ikke sikkert at flere hus og parkeringsplasser på selve Nordkapp platået øker verdiskapningen i reiselivet som helhet.
For reiselivet er det svært viktig med økt tilgjengelighet hele året både når det gjelder åpningstider, sikker veiforbindelse og forutsigbarhet omkring rutetider for offentlig transport. God service både på selve platået og hele Magerøya er en forutsetning for å lykkes.
Slik sett kan man si at en helårsvei fra E6 i Olderfjord og helt opp til platået er viktigere enn store parkeringsplasser i planområdet som er dimensjonert for å ta unna trafikktopper i perioden 15. juni – 15. august. God kapasitetsutnytting er avgjørende for en bærekraftig reiselivsnæring. Gode kvalitetstilbud på hele Magerøya må være åpne hele året om vi skal rigge oss for økt trafikk og skape oss en sterkere posisjon i markedet.
Dette ligger utenfor selve plansaken, men er likevel verdt å bemerke.
Styret mener at økende trafikk på området nord for Nordkapphallen, mellom hallen og globusen, gjør det vanskelig å gi det status som utmark eller friluftsområde. Det oppholder seg allerede i dag så mange mennesker på dette området at det må tilrettelegges som opparbeidet turistområde. I framtida vil det også kreves vintervedlikehold av en annen karakter enn det man normalt gjør i friluftsområder.
Styret mener at dagens parkeringsplass er stor nok. Det kreves imidlertid langt bedre tilrettelegging og forskjønning av hele området. Bedre regulering av biltrafikk og utnyttelse av arealene som brukes i dag må gjennomføres i forbindelse med detaljregulering.
Styret har ikke tatt standpunkt til offentlig eller privat parkering da dette forutsetter en eller annen form for samarbeid med fester/ driver.
Styret vil gå imot at det planlegges en ny stor parkeringsplass på østsiden av veien. Den storslåtte naturen på Nordkapp må bevares. Vi tror heller ikke det er økonomisk grunnlag for det. To parkeringsplasser i konkurranse med hverandre vil ikke være heldig, og det er heller ikke ønskelig å legge til rette for mer bobilparkering på platået. Tilbudet til gjester med bobil bør styres til campingplasser i kommunen.
Styret ser ikke behov for å regulere inn et nytt relativt stort servicebygg/ lager. Igjen må vi påpeke de besøkendes forventninger er storslått uberørt natur. Selv om det kan hevdes at planen skal ta hensyn til stor økning i besøket, er utfordringen de nærmeste årene å få bedre utnytting av kapasiteten og økonomi til å utvikle næringen i bærekraftig retning.
Forholdet mellom fester og grunneier
Slik vi ser det kan Finnmarkseiendommen og fester (i dag Rica Eiendom) bruke områdeplanen som en rammebetingelse i forhandlingene om ny festeavtale.
Fester vil ha rett til å forlenge festeavtalen for areal som er bebygd eller opparbeidet. Det er neppe tvil om at festeavtalene som må fornyes innen 31.12.2018 omfater et større areal enn fester har krav på å få fornyet. Styret mener det er grunnlag for å kreve at ny festeavtale skal omfatte et betydelig mindre areal enn det som festes i dag. Områdeplanen kan påvirke størrelsen på arealet i ny festeavtale.
Ellers vil forhandlingene dreie seg om framtidig festeavgift. Verdivurdering og den omfattende diskusjonen som har pågått i mange år vil ha betydning for disse forhandlingene.
Muligheter for minnelige avtaler
Det er skadelig for utviklingen av reisemålet Nordkapp at det over mange år har vært stor uro rundt driften av anlegget på Nordkapp platået. Misnøyen med at store inntekter føres ut av kommunen, og at for lite tilfaller lokalsamfunnet i form av reinvesteringer og utvikling lokalt, har blitt en gjenganger i media. Denne støyen er også kjent internasjonalt, og det skapes usikkerhet blant reisearrangører.
Alle vil være tjent med at man kommer fram til løsninger som kan dempe konfliktene.
Styret mener at aktører som får anledning til å drive virksomhet på platået må inngå avtaler som innebærer at de bidrar vesentlig mer til utvikling av et bærekraftig næringsliv lokalt.
Arvid Bye Åse Lill Barstad
Styreleder Daglig Leder