Perioden vi nå er inne i er utfordrende fordi det er så store forskjeller i temperatur gjennom døgnet. Det betyr at dekkene, enten man fortsatt kjører på sommerdekk eller om man har skiftet til piggfrie vinterdekk, ikke fungerer optimalt.
- For deg som sjåfør setter det store krav til forsiktighet, sier Jan Harry Svendsen. Sommerdekk fungerer best i høyere temperaturer. Når det blir kaldt har de dårligere veigrep, og der det er rimfrost, snø og is fungerer de svært dårlig. De har ikke gummiblanding eller mønster til å takle slike situasjoner. Det har piggfrie vinterdekk som har en gummiblanding og et mønster som er tilpasset lavere temperaturer og glatt vei. Problemet med disse dekkene er at de får vesentlig dårligere veigrep når temperaturene stiger.
Syv meter lengre bremselengde
Bremselengden øker dramatisk med piggfrie vinterdekk når det er mildt ute og vått ute.
- NAF testet dette nylig og fra 80 kilometer i timen skilte det syv meter i stopplengde mellom to helt identiske biler med henholdsvis sommer- og vinterdekk, forklarer Svendsen.
Rådet er å se an vær og føreforhold der du kjører og velge dekk etter det. Vet du at det er lavere temperaturer på vei kan det være smart å legge om til vinterdekk. Hvis det holder seg mildt kan du beholde sommerdekkene på en liten stund til, men følg nøye med på temperaturene, og er du i tvil er det bedre å bytte enn å ta sjansen på at man ikke kommer ut for glatt vei Det viktigste rådet er likevel å kjøre forsiktig. Høsten og tidligvinteren har mange overraskelser på lur som man bør være klar over.
- Løvfall kan skjule is, men også vann som renner ut på veien kan utgjøre en fare fordi det kan fryse på, spesielt om natten. I mange tilfeller ser dette ut som våt vei. Rimfrost kan også gjøre veiene glatte, advarer Svendsen.
|