Pressemelding

Vest-Finnmark Regionråd - 06.03.2009

Hurtigruta – framtidig seilingsmønster

Vest-Finnmark Regionråd slutter seg til Finnmark fylkeskommunes uttalelse med følgende tilføyelse som et siste avsnitt i pkt. 11.:
For å sikre daglige anløp i tiltakssonen, dvs anløpene på strekningen Skjervøy – Kirkenes, legges det inn i anbudskriteriene mulighetene for å bruke statlige subsidier på strekningen.

Vedtaket i sin helhet blir da slik:
1. Kystrutetilbudet Bergen - Kirkenes
Finnmark Fylkeskommune ønsker å være tydelig på at dagens kystrutetilbud, ”hurtigruten”, blir ivaretatt med det seilingsmønster og den anløpsstruktur vi har i dag også i den nye anbudsperioden.

2. Kystrutens start- og sluttpunkt
FU mener at det er nødvendig å opprettholde ruten mellom Bergen og Kirkenes med dagens start og vendepunkt. Innenfor endepunktene er FU positiv til at det foretas justeringer for å bedre effektiviteten og fleksibiliteten i ruten. Hele strekningen (Bergen – Kirkenes) bør legges ut som ett anbud, og ikke deles opp i strekningsvise rutepakker.

3. Vurdering av tilbud sommer / vintersesong
Kystruten har de siste årene hatt betydelige utfordringer knyttet til store sesongvise variasjoner i persontrafikken. For å sikre økonomi til daglige anløp på nord og sør innenfor tiltakssonen, ber Finnmark Fylkeskommune regjeringen legge opp anbudsprosessen slik at det gis et øremerket statstilskudd som styres inn mot sikring av anløpsstedene i tiltakssonen. Dette gjennom en klausul i anbudet om at en del av statstilskuddet til drift av hurtigruta gis mot garanti for opprettholdelse av samtlige anløpssteder i tiltakssonen.

4. Antall seilinger per uke
FU ser at en reduksjon av antall seilinger er uheldig for lokalreisende og gods som ikke kan være fleksibel i forhold til reisetidspunkt. Dette gjelder for eksempel helgependlere, vareleveranser og fersk sjømat. Erfaringer fra vinteren 08/09 viser at kombinasjonen med få båter og dårlige værforhold resulterte i at enkelte havner i Finnmark hadde lange perioder uten hurtigruteanløp.
FU mener at det med en videreutvikling av kystruten ligger et potensial for økt belegg, ikke minst i vintersesongen. FU mener at belegget i sommerhalvåret allerede er så høyt at det forsvarer dagens seilingsmønster. I vinterhalvåret mener FU at man kan vurdere å redusere antall båter dersom det ikke går ut over dagens seilingsmønster med anløpsteder og anløpsfrekvens i finnmark.

Ved en eventuell endring i seilingsmønster er FU opptatt av at rutetabellen representerer enkelhet og forutsigbarhet. Dette vil sikre et bra og kommuniserbart tilbud. Det gir både en miljømessig og kostnadsmessig gevinst, i tillegg gir det en fleksibilitet til utvikling av reiselivstilbudet.

5. Anløpssteder
I utgangspunktet ønsker FU at man ivaretar dagens anløpsstruktur med 34 anløpshavner.
I landsdelen er alternativene begrensede, blant annet finns ikke jernbane nord for Nordland, og veiene er relativt ofte vinterstengt. Behovet for leveranse av gods både inn og ut av havner i landsdelen gjør det spesielt nødvendig å beholde alle anløpssteder i Nord-Troms og Finnmark.

6. Et stabilt og konkurransedyktig godstilbud
FU er opptatt av at kystruten tilbyr et stabilt, konkurransedyktig og forutsigbart tilbud om godstransport på kjøl både mellom nabohavner og på de lengre strekningene. Tilbudet bør inkludere kjøletransporter. Godskapasitet bør være tilsvarende dagens (250 europaller pr skip).

7. Fartøykrav
FU krever fartøy med termorom (kjøle, fryse– og varmekapasitet) for gods. Når det gjelder passasjerkapasitet er FU fornøyd med fartøykravene gitt i dagens hurtigruteavtale. Når det gjelder alder krever FU at ruten trafikkeres av skip som er bygget etter 1990, også ut fra miljømessige vurderinger. Bilkapasitet på skipene bør være tilsvarende som den er i dag.

8. En mer miljøvennlig kystrute
FU vil at mennesker og varer lags kysten skal reise mest mulig miljøvennlig og vil derfor at rederiet som skal trafikkere kystruten, gis insitamenter til å ta i bruk utslippsreduserende teknologi på skipene. Utslippsreduserende teknologi antas å bli stadig mer tilgjengelig i løpet av kontraktsperioden.

9. Avtaleperiode
Den nye avtalen bør minst ha samme varighet som forrige hurtigruteavtale. FU anbefaler at avtalen gjøres gjeldende i 10 år.

10. Kostnadene
Kostnadene knyttet til opprettholdelse av dagens rutemønster er å betrakte som forsvarlige og må styrkes for å betjene seilingsmønsteret.

11. Øvrige kommentarer
Kystruten har sin hovedrolle som transportør av lokalreisende og gods. Dette danner grunnlaget for det offentlige kjøp av transporttjenester som ønskes videreført av FU. Kystruten har imidlertid en viktig tilleggsdimensjon som turistrute, og er landsdelens største reiselivsaktør.

FU er derfor positiv til en reiselivsoptimalisering av kystruten dersom dette ikke har vesentlige negative konsekvenser for lokal- og godstrafikken. Vi tenker her blant annet på tiltak som eksempelvis er en mer turistvennlig fordeling av liggetiden mellom anløpshavnene og utvikling av destinasjoner langs kysten. FU viser til den nordlige landsdelens forventninger til en fortsatt utvikling av reiselivsnæringen, og dette må også kunne få betydning i kystrutens anløpsstruktur.

Øst-Finnmark opplever ukentlige kanselleringer langt utover 2 anløp i uken, som følge av dårlig værmelding, endringer i rute og dårlig tid til endepunkt i Kirkenes.
Vardø hadde i januar 25 kanselleringer (45 %), hvor halvparten ikke var innstillinger ihht. ruteplan.

For å sikre daglige anløp i tiltakssonen, dvs anløpene på strekningen Skjervøy – Kirkenes, legges det inn i anbudskriteriene mulighetene for å bruke statlige subsidier på strekningen.

Eenstemmig vedtatt
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS