Pressemelding

Dagfinn Olsen Gruppeleder Nordland FrP - 12.11.2008

Hurtigruta skal seile

Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter fra Nord-Norge Tor Arne Strøm, Bendiks H. Arnesen og Alf E. Jakobsen er fornøyd med den innsatsen til den rødgrønne regjeringen for å berge Hurtigruten.
Ja de er så fornøyd med deres og regjeringens innsats at de ikke går av veien for å fare med løgn.
De sier at de har merket seg at ”Nordland FrP ikke ønsker å være med å berge hurtigruta fordi Nordland FrP mener at det er feil å subsidiere selskapet”.

Jeg regner med at som stortingsrepresentanter fra Nord-Norge så leser de aviser og følger med i medier, og burde således ha fått med seg pressemeldingen fra Nordland FrP utsendt 20. oktober.
Som oppegående mennesker så regner jeg med at de fikk med seg innholdet, og derfor så hevder jeg at de farer med løgn.

Denne pressemeldingen ble sendt ut fordi vi ikke støttet en uttalelse fra Nordland Fylkesting angående hurtigruten da vi mente den var selvmotsigende.

Dersom regjeringen hadde lyttet til flertallet i Nordland Fylkesting, så ville ikke hurtigruten kunne anløpt 34 havner hele året slik som Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter fra
Nord-Norge ønsker, og hevder at Soria Moria erklæringen slår fast.
Vi mente at siden regjeringen har ført en politikk som har medført store ekstra utgifter i form av avgifter så måtte regjeringen kompensere for disse utgiftene ut avtaleperioden.

Arbeiderparti representantene hevder at de tidligere har tatt initiativ for å bedre Hurtigrutens rammevilkår, og her nevner de ”lignende betingelser som cruisefarten når det gjelder nettolønn”.

Det er riktig at de har bidratt til at ordningen ble innført.

Kampen rundt nettolønnsordningen ble startet av Fremskrittspartiet, og i mange år sto vi alene om denne kampen.
Den første i Arbeiderpartiet som fikk øynene opp for hva som holdt på å skje med den norske sjømann var så vidt jeg husker Grete Knutsen men det gikk flere år før hennes synspunkter fikk aksept i eget parti.

Nettolønnsordningen på hurtigruten omfatter så vidt jeg vet kun sertifikat givende stillinger (offiserer), og er langt unna hva som er realiteten om bord på skip som Hurtigruten konkurrerer med hvor hele mannskapet er unntatt beskatning.

Arbeiderpartiets representanter har sterkt bidratt til at hurtigrutens rammevilkår har blitt forverret med den politikk som de har ført.

Listen over alt det negative som de har bidratt til kan derimot bli lang.

For å gjøre det enkelt kan man nevne NoX-avgiften, drivstoffavgiften, generell skattenivå i landet som bidrar til at mat, husholdningsartikler, reise etc. blir kostbar.

Dette er ting som er viktig for hurtigruten, når de skal konkurrere med Cruiseskip:

-Cruiseskip har mannskap med lavere lønn, hvor hele besetningen er fritatt for beskatning
-Passasjerene reiser/flyr billigere inn til skipet fordi passasjerbytte som regel gjøres i andre land
-Proviant og andre nødvendige ting kjøpes i andre land enn Norge
-Drivstoffet kjøpes ofte i andre land enn Norge

De overnevnte politikerne fra Arbeiderpartiet bør heller bruke tiden sin på å gjøre noe med de tingene som er nevnt ovenfor, for å sikre hurtigrutens framtidige eksistens, framfor å spekulere ut løgnaktige påstander om Fremskrittspartiet.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS