Pressemelding
Bernt-Aksel Jensen leder av Vadsø Havn KF -
29.12.2012
Hurtigruten igjen
At kapteinen på hurtigruteskipet "Finnmarken" er kaptein, er det ingen tvil om. Han er den øverste ansvarlige for skipets sikkerhet. Men den vurdering som ble gjort freag den 28. desember på morgenen, om ikke fortsette nordgående rute til Kirkenes fordi det var dårlig vær, står ikke til troende. Seilingen ble kansellert på grunn av dårlig vær, står det på hurtigrutens hjemmeside. Det var rett og slett ikke er sant. Alle kystsamfunn fra Honningsvåg og østover bevitne at været ikke var dårlig!
Avgjørelsen som ble tatt skjønner jeg ikke helt. Hurtigruten snudde fredag 28. desember morgen (rundt kl 09:00) i Havøysund for å gå til Alta å legge seg. Værmeldinga varslet dårlig vær lørdag ettermiddag. Altså vel et døgn fram i tid.
Samtidig som dette skjedde, gikk nordgående hurtigrute "Richard With" gitt fra Vadsø over til Kirkenes. Etter sitt opphold i Kirkenes, snudde skipet og gikk turen sørover etter ruteoppsettet uten spesielle problemer på grunn av været.
Hadde "Finnmarken" fulgt ruta kunne skipet ha anløpt havnene i Øst-Finnmark, snudd i Kirkenes lørdag 29. ved middag som vanlig og satt kursen sørover - etter ruteoppsettet. Det hele i et flott normalt vintervær med minusgrader og bris på havet, i følge værmeldinga.
Skulle vært slå seg vrangt på turen sørover kunne vel "Finnmarken" legge seg i havn på ett av de vanlige anløpssteder inntil været hadde roet seg. Det ble jo meldt kortvarig dårlig vær.
For riktig å sette "Finnmarkens" avgjørelse i relieff, kan det jo nevnes at nordgående hurtigrute som kommer et døgn senere, valgte å gå hele ruta fram til Kirkenes.
Fra Vadsø havn har kanselleringene blitt tatt opp med departement og hurtigruten tidligere, uten at vi har fått svar enda. Vi vil gjerne vite om det er lagt nye restriksjoner på seilingene langs kysten av østfylket. Avgjørelsen til "Finnmarken" kan ikke ha noe med skipets, passasjerene og mannskapets sikkerhet å gjøre. Har selskapet gjort endringer for enkelte skip, må vi jo få vite det og få høre begrunnelsen bak en slik endring. Det er slett ikke sikkert hverken departement eller havnene er enig i begrunnelsen. Dersom vi ikke spør om hvorfor dette skjer, kan det bli oppfattet som om vi godtar en hurtigrute som ikke er i skikkelig rute, men reguleres etter værmeldinga i Tromsø.
Langs vår værhard kyst fra Bergen til Kirkenes er det ofte både kuling og storm. Dersom hurtigruten ikke skal følge sin oppsatte ruteplan - som også er betalt av staten - må vi få opp en debatt om hurtigrutens framtid. Men først synes jeg folket i Finnmark fortjener et svar både fra Samferdselsdepartementet og Hurtigruten ASA om det er gjort endringer i seilingsmønsteret på grunn av værvarslinger.
Avgjørelsen som ble tatt skjønner jeg ikke helt. Hurtigruten snudde fredag 28. desember morgen (rundt kl 09:00) i Havøysund for å gå til Alta å legge seg. Værmeldinga varslet dårlig vær lørdag ettermiddag. Altså vel et døgn fram i tid.
Samtidig som dette skjedde, gikk nordgående hurtigrute "Richard With" gitt fra Vadsø over til Kirkenes. Etter sitt opphold i Kirkenes, snudde skipet og gikk turen sørover etter ruteoppsettet uten spesielle problemer på grunn av været.
Hadde "Finnmarken" fulgt ruta kunne skipet ha anløpt havnene i Øst-Finnmark, snudd i Kirkenes lørdag 29. ved middag som vanlig og satt kursen sørover - etter ruteoppsettet. Det hele i et flott normalt vintervær med minusgrader og bris på havet, i følge værmeldinga.
Skulle vært slå seg vrangt på turen sørover kunne vel "Finnmarken" legge seg i havn på ett av de vanlige anløpssteder inntil været hadde roet seg. Det ble jo meldt kortvarig dårlig vær.
For riktig å sette "Finnmarkens" avgjørelse i relieff, kan det jo nevnes at nordgående hurtigrute som kommer et døgn senere, valgte å gå hele ruta fram til Kirkenes.
Fra Vadsø havn har kanselleringene blitt tatt opp med departement og hurtigruten tidligere, uten at vi har fått svar enda. Vi vil gjerne vite om det er lagt nye restriksjoner på seilingene langs kysten av østfylket. Avgjørelsen til "Finnmarken" kan ikke ha noe med skipets, passasjerene og mannskapets sikkerhet å gjøre. Har selskapet gjort endringer for enkelte skip, må vi jo få vite det og få høre begrunnelsen bak en slik endring. Det er slett ikke sikkert hverken departement eller havnene er enig i begrunnelsen. Dersom vi ikke spør om hvorfor dette skjer, kan det bli oppfattet som om vi godtar en hurtigrute som ikke er i skikkelig rute, men reguleres etter værmeldinga i Tromsø.
Langs vår værhard kyst fra Bergen til Kirkenes er det ofte både kuling og storm. Dersom hurtigruten ikke skal følge sin oppsatte ruteplan - som også er betalt av staten - må vi få opp en debatt om hurtigrutens framtid. Men først synes jeg folket i Finnmark fortjener et svar både fra Samferdselsdepartementet og Hurtigruten ASA om det er gjort endringer i seilingsmønsteret på grunn av værvarslinger.