Hurtigruten Norge mottok tirsdag HSMAI Norges Bærekraftpris for sine grønne oppgraderinger, nullutslippsprosjektet Sea Zero og matkonseptet Norways Coastal Kitchen. Juryen la spesielt merke til selskapets reduksjon i matsvinn på over 70% siden 2019.
- Vi er stolte over å motta denne prisen for vårt arbeid for å redusere vår miljøpåvirkning og bidra til en mer bærekraftig reiselivsnæring. Vi tror på å handle lokalt for å bidra til en mer bærekraftig matkultur, og over 80% av maten som serveres om bord er lokal, sier administrerende direktør Hedda Felin.
HSMAI Norway er den norske grenen av Hospitality Sales & Marketing Association International, en verdensomspennende organisasjon for salgs- og markedsføringsledere, som representerer alle deler av reiselivsbransjen.
Hurtigruten Norge, som har 130-årsjubileum i 2023, gjennomfører for tiden en av Europas største miljøoppgraderinger av sine skip for å kutte utslipp av CO2 og NOx, og har startet prosjektet Sea Zero for å utvikle nullutslippsskip spesielt tilpasset norskekysten. Selskapets matkonsept, Norways Coastal Kitchen, legger vekt på å gi gjestene unike matopplevelser gjennom bruk av lokale råvarer fra hele norskekysten.
- Det kan være vanskelig å prioritere bærekraft i økonomisk urolige tider, og det var en krevende beslutning å bruke 1 milliard kroner på grønne skipsoppgraderinger, samtidig som vi sto midt i en pandemi og veldig få gjester kunne reise, sier Felin. - Men vi føler et ansvar for å ta vare på kysten vår, og er overbeviste om at det eneste lønnsomme på sikt er å satse på bærekraft. Derfor fortsetter vi jobben, og skal til null utslipp samtidig som vi reduserer vårt fotavtrykk fra alle deler av virksomheten vår, sier Felin.
I sin begrunnelse for bærekraftprisen sa juryen blant annet at «Vi gleder oss til å se hvordan denne hjørnesteinen i norsk reiseliv fortsetter deres bærekraftige reise».
Hurtigruten Group er også finalist for HSMAI's europeiske Bærekraftpris, som deles ut neste uke i London.
Juryens begrunnelse for HSMAIs Bærekraftpris 2022:
«Den andre vinneren har en noe annen type drift og deres primære målsetting har vært å redusere utslipp av CO2 og NOX. I denne forbindelse startet de et prosjekt, Sea Zero, som har som mål å drive en flåte med null utslipp, med første skip klart i 2030. Alle skipene bruker strøm fra land når de er i havn. Andre tiltak består i å bruke lokale leverandører, tilrettelegging av menyer med mindre fotavtrykk; siden 2019 har de redusert matavfall per gjest med utrolige 71% - fra 266 gram til 77 gram. Vi gleder oss til å se hvordan denne hjørnesteinen i norsk reiseliv fortsetter deres bærekraftige reise. Store gratulasjoner til Hurtigruten Norge!»
|