Pressemelding

Hurtigruten - 16.10.2020

Hurtigruten omorganiserer

Hurtigruten spisser de ulike delene av konsernet og oppretter to nye enheter: En som skal drive rutetrafikken mellom Bergen – Kirkenes, og en som skal drive den stadig voksende ekspedisjonscruise-virksomheten.  

- Dette handler om å rigge Hurtigruten konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Med 3000 ansatte fra 50 ulike land og en årsomsetning på rundt 6 milliarder kroner, har Hurtigruten-konsernet vokst kraftig på verdensbasis de siste årene.  

Arbeidet med fremtidig organisering av Hurtigruten startet før pandemien. I tillegg til videre satsing på landbasert virksomhet på Svalbard, er resultatet av dette arbeidet å rendyrke hoveddelen av Hurtigrutens virksomhet i to ulike enheter.

Hurtigruten Norge

Hurtigruten styrker satsingen og fokuset på norskekysten ved å organisere rutetrafikken i egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe. 

Fra januar 2021 vil Hurtigruten drive 7 spesialbygde lavutslipps-skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes. Som en egen enhet rendyrkes nå denne delen av virksomheten, som selskapet har drevet siden 1893.  

- Dette er det råeste Norge har å by på. Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som rammer inn verdens vakreste sjøreise, gir en reiseopplevelse du ikke finner noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp aktiviteten langs hele kysten hele året. Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.  

Prosessen med å rekruttere administrerende direktør for Hurtigruten Norge starter umiddelbart.  

Hurtigruten Expeditions

Hurtigruten samler ekspedisjonscruisevirksomheten i en egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe.

Fra 2021 vil Hurtigruten ytterligere styrke posisjonen som verdens største ekspedisjonscruiserederi, med en flåte på minst 8 små, spesialbygde ekspedisjonscruiseskip. Årlig seiler Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip innom mer enn 250 unike reisemål - som Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og Norskekysten i nord, via Britiske øyer, Alaska, Karibien og Sør-Amerika til Antarktis i sør.   

- Vi i Hurtigruten har vokst fra ett til åtte ekspedisjonscruiseskip på få år. I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Likevel har vi bare så vidt sett starten, sier Lassesen (bildet).

- Nå skal vi ta ekspedisjonscruise-satsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Og vi skal bruke erfaringen og satsingen på bærekraft til å vokse videre, sier Lassesen.

Små skip - stor etterspørsel 

Hurtigruten har nylig lansert flere seilinger for 2022 og 2023 – og etterspørselen er god på tvers av markeder.

- Vi går inn i en vinter med fortsatt unntakstilstand i reiselivet, både globalt og i Norge. Men andre halvår 2021 ser veldig bra ut for Hurtigruten, og vi ser veldig god etterspørsel også for 2022. Produktene våre – både på Svalbard, på norskekysten og på ekspedisjonscruise – er perfekt posisjonert. Ikke bare for perioden etter pandemien, men også for årene som kommer, sier Skjeldam.   

I tillegg til konsernsjef Daniel Skjeldam, består konsernledelsen i Hurtigruten Group av Asta Lassesen (administrerende direktør Hurtigruten Expeditions), Torleif Ernstsen (konserndirektør finans), Ole-Marius Moe-Helgesen (konserndirektør digital og HR), Stine Steffensen Børke (konserndirektør salg og markedsføring), samt den ubesatte stillingen som administrerende direktør Hurtigruten Norge. 

Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom mer enn 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

Selskapet driver også den legendariske ruten mellom Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

I 2019 lanserte Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen i 2020. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS