Pressemelding
Vadsø Ap Bernt-Aksel Jensen leder -
19.11.2008
Hurtigruten til Vadsø
Styret i VAP drøftet saken på et styremøtet 17. november. Styret vil ikke at Vadsø skal være noen salderingspost for hurtigrutas anløpsmønster og tidspunkter.
Selv om det kan synes ubetydelig at hurtigruta ønsker å skyve fram avgangen med ett kvarter, må vi være oppmerksom på konsekvenser.
Vadsø Ap mener at denne utviklingen er ikke ønskelig. Snarere er det ønskelig med lengre besøkstid slik at næringsliv/reiseliv kan ha mulighet til å bygge opp tilbud som gjør et besøk i Vadsø / Varangerfjorden opplevelsesrikt og interessant.
Varangerområdet er mer enn kun et anløp i Kirkenes hvor det er stress og jag for å rekke et fly!
Vi nevner derfor følgende argumenter for saken mot endring:
•Vadsø har ikke noe ankomsttidspunkt for hurtigruten - kun avgangstidspunkt. Dette kan føre til at Vadsø brukes som "salderingspost" dersom det er forsinkelse på ruta mot Kirkenes ved at liggetiden i Vadsø blir nedkortet.
•Nedkortet liggetid kan føre til at gods som skal losses over Vadsø havn ikke blir tatt i land på grunn av tidspress. Dette har allerede skjedd en rekke ganger og kan bekreftes av godsekspeditør.
•Tidligere avgang kan føre til at det lille besøket som er på museets utstilling vedrørende Norges Luftskipshistorie og Luftskipsferdene blir rammet med den følge at færre ser seg tid til å besøke museet. Noe som gi konsekvenser for utstillingen og dermed Vadsø museums drift.
•Tidligere avgang kan dermed også føre til at Vadsø blir uinteressant for turister å besøke og dermed kan Vadsø som anløpssted bli satt på kartet over steder som det kan utgå i et nytt seilingsmønster. Det kan gi negative følger for:
otransport til Kirkenes for besøk på sykehus
oreisende som ønsker å fly ut fra den regionale flyplass Høybuktmoen, som har direkteruter til hovedstad og andre steder i Norge
oden kommunikasjonsmessige samhandling i Varangerfjorden
Vi utfordrer Hurtigruten på å etablere systemer som gjør passasjer og godshåndtering bedre og mer smidig enn i dag. Følgende tiltak bør etableres:
•Hurtigruten må forbedre sine logistikksystemer og sørge for at de reisende som skal videre med fly får sjekket inn sin bagasje ferdig ombord i hurtigruta og dermed unngår kø og innsjekk ved flyplassen. Systemer finnes er men er ikke etablert ombord i skipene.
•Hurtigruta må etablere innsjekkingssystemer i samarbeid med flyselskapene som sikret at hurtigrutepassasjerene kan være ferdig innsjekket og sikkerhetskontrollert ved opplasting i bussene på dampskipskaia i Kirkenes.
•Hurtigruten må inngå nærmere dialog med flyselskapene om muligheter for å endre på avgangstidspunkt fra Høybuktmoen.
•Hurtigruten må inngå dialog med flyplasseier (Avinor) om systemer som bidrar til å unngå kø ved innsjekk på flyplassen.
Selv om det kan synes ubetydelig at hurtigruta ønsker å skyve fram avgangen med ett kvarter, må vi være oppmerksom på konsekvenser.
Vadsø Ap mener at denne utviklingen er ikke ønskelig. Snarere er det ønskelig med lengre besøkstid slik at næringsliv/reiseliv kan ha mulighet til å bygge opp tilbud som gjør et besøk i Vadsø / Varangerfjorden opplevelsesrikt og interessant.
Varangerområdet er mer enn kun et anløp i Kirkenes hvor det er stress og jag for å rekke et fly!
Vi nevner derfor følgende argumenter for saken mot endring:
•Vadsø har ikke noe ankomsttidspunkt for hurtigruten - kun avgangstidspunkt. Dette kan føre til at Vadsø brukes som "salderingspost" dersom det er forsinkelse på ruta mot Kirkenes ved at liggetiden i Vadsø blir nedkortet.
•Nedkortet liggetid kan føre til at gods som skal losses over Vadsø havn ikke blir tatt i land på grunn av tidspress. Dette har allerede skjedd en rekke ganger og kan bekreftes av godsekspeditør.
•Tidligere avgang kan føre til at det lille besøket som er på museets utstilling vedrørende Norges Luftskipshistorie og Luftskipsferdene blir rammet med den følge at færre ser seg tid til å besøke museet. Noe som gi konsekvenser for utstillingen og dermed Vadsø museums drift.
•Tidligere avgang kan dermed også føre til at Vadsø blir uinteressant for turister å besøke og dermed kan Vadsø som anløpssted bli satt på kartet over steder som det kan utgå i et nytt seilingsmønster. Det kan gi negative følger for:
otransport til Kirkenes for besøk på sykehus
oreisende som ønsker å fly ut fra den regionale flyplass Høybuktmoen, som har direkteruter til hovedstad og andre steder i Norge
oden kommunikasjonsmessige samhandling i Varangerfjorden
Vi utfordrer Hurtigruten på å etablere systemer som gjør passasjer og godshåndtering bedre og mer smidig enn i dag. Følgende tiltak bør etableres:
•Hurtigruten må forbedre sine logistikksystemer og sørge for at de reisende som skal videre med fly får sjekket inn sin bagasje ferdig ombord i hurtigruta og dermed unngår kø og innsjekk ved flyplassen. Systemer finnes er men er ikke etablert ombord i skipene.
•Hurtigruta må etablere innsjekkingssystemer i samarbeid med flyselskapene som sikret at hurtigrutepassasjerene kan være ferdig innsjekket og sikkerhetskontrollert ved opplasting i bussene på dampskipskaia i Kirkenes.
•Hurtigruten må inngå nærmere dialog med flyselskapene om muligheter for å endre på avgangstidspunkt fra Høybuktmoen.
•Hurtigruten må inngå dialog med flyplasseier (Avinor) om systemer som bidrar til å unngå kø ved innsjekk på flyplassen.