Pressemelding

Bernt-Aksel Jensen, Styreleder i Vadsø Havn - 15.05.2009

Hurtigrutens anløp

Som følge av ulike forhold hos Hurtigruten ASA har frekvensen av anløp vært vekslende de siste vintrene. Vadsø Havnestyre har derfor av erfaring budsjettert med en del kanselleringer. Dessverre viser det seg at det antallet vi hadde tatt høyde for – fem per måned – ikke holder. Statistikken for de første tre månedene i 2009 viser at det er kansellert 9,3 anløp per måned. Fra januar til utgangen av mars var det 28 kanselleringer av hurtigruten til Vadsø.
Dette er noe som ”svir på pengepungen” for Vadsø spesielt. Grunnen er at Vadsø har kun ett anløp i døgnet av hurtigruten. Det er kun anløp på nordturen.

Konsekvensene av dette blir selvfølgelig mindre penger i havnekassa. Dermed mindre penger til helt nødvendig vedlikehold av kaianlegg. Og i kjølvannet av dette enda mindre til oppgradering, fornyelse og utvikling. Vi er inne i en negativ spiral som vil måtte merkes på ulike vis. Det er bare å slå fast at hurtigrutens anløp av havnene i Finnmark er i stor grad hjørnesteinen i den økonomiske drift. Svekkes den, eller i verste fall uteblir, vil havnesystemet rakne.
Derfor ønsker Vadsø Havn å sette mer fokus på saken og komme i en positiv dialog med myndighetene om utviklingen. Det er bakgrunnen for vedtaket.

Sak: 10/09 Den økonomiske situasjonen – vedtak:
1.Hurtigrutens anløp av Vadsø Havn
Vadsø Havnestyre er bekymret over det økende antall kanselleringer fra hurtigruten.
Styret finner det uholdbart at dagens hurtigruteplan ikke overholdes og ber Samferdselsdepartementet ta dette opp med Hurtigruten ASA i den hensikt å forbedre situasjonen.
Stadige kanselleringer går ut over de reisende, godstrafikk, reiseliv og ikke minst hurtigrutens troverdighet som transportmiddel. Noe som igjen rammer på negativ måte inntektene til Vadsø Havn og andre havner langs kysten. Dette medfører mindre grunnlag for drift og vedlikehold av kaianlegg og annen nødvendig infrastruktur for å betjene hurtigrutene.
Styret i Vadsø Havn KF synes situasjonen er såpass alvorlig at staten bør innby havnene langs hurtigruteleie og driftsoperatør til møte for å drøfte og bedre situasjonen.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS