Pressemelding

Bernt-Aksel Jensen (Ap) Varamedlem til fylkestinget - 18.03.2009

Hva krangler de om?

De siste dager har media vært fylt av oppslag rundt Finnmarkseiendommen (FeFo).
Fylkesordføreren har kommet med til dels krasse utsagn om styret i FeFo som etter hans mening har opptrådt langt ut over sine tildelte roller. Også lederen i Finnmark Ap har kommet med klar kritikk for at FeFos styreleder. Styreleder kritiseres for ikke å respektere fylkeskommunens syn når han utøver sin rolle. Samtidig innrømmer Ap-lederen at det ikke er fylkeskommunen som skal styre FeFo!

Men hva er problemet? Det er ikke helt lett å få øye på det når man leser kronikker og intervjuer. Skal det gjøres en analyse, må det skrelles bort retorikk og påstander som ikke har forankring i virkeligheten. Konkrete forhold må på bordet, analyseres, drøftes og forstås i hvilken sammenheng dette er. Da får vi til en konstruktiv dialog og utvikling. Jeg oppfatter at det er to problemer.

Politiske hopp
Det første er at fylkesordfører – og sikkert mange i det politiske Finnmark – definerer FeFo som et rent politisk organ. Et organ der styrets medlemmer har med å hoppe når det kommanderes politiske hopp. Gjør de ikke det, skal de skiftes med andre som er mer ”hoppevennlig” – politisk sett.
Denne definisjonen har fylkeskommunens lagt til grunn i sitt vedtak om ”Styringsdokument for Finnmark Fylkeskommunes styremedlemmer i FeFo”. Tittelen på vedtaket gir signal om at fylkestinget er utenfor lovverket i startfasen. I dokument framsettes en lang rekke krav om styremedlemmers opptreden. Krav som både kan oppfattes som uklare, motstridende og har politisk begrunnelse. Fylkeskommunen har ingen medlemmer i FeFos styre.

Fylkestingets definisjon deles ikke FeFo-styrets medlemmer. De viser til Finnmarksloven – og med den etableringa av Finnmarkseiendommen og styrets ansvar.
Uenigheten og den gordiske knute altså ligger i måten FeFo er organisert på og fra hvilken vinkel man ser saken på. Saken dreier seg rett og slett om hvem som skal ha makta i FeFo: det valgte styret eller Fylkestinget gjennom sitt ”styringsdokument”. Her blandes politiske ønsker sammen med lovens realiteter. Slik kan det bli uorden av!

FeFo styres av styret
Det kan ikke herske noen tvil om at styret er ansvarlig for det de gjør. Loven er klar. Det er også slått fast i loven (§17) at styrets medlemmer kan ilegges straff dersom de gjør noe som ikke er i samsvar med loven og påfører FeFo tap.
Ut fra dette må man kunne konkludere at styret i FeFo ikke kan styres av fylkestinget.

Finnmark fylkesting og Sametinget har fått i oppgave gjennom loven å velge styre til FeFo. Det er disse organers eneste rolle i henhold til loven. Og det er nettopp her problemet ligger. Fylkestinget har definert seg inn i rollen til å være den politiske styringsmakt over FeFos styre. Ut fra dette syn skal de partipolitiske linjer følges, mener fylkesordføreren og lederen i Finnmark Ap. Dette er ikke hjemlet i loven. Styret representerer ingen annen organisasjon. De står på egne ben med eget ansvar.

Fordeling av overskudd
Den andre er spørsmålet om hvordan FeFo skal utvikle seg og hvordan et opptjent overskudd skal fordeles. Styret i FeFo ønsker å bygge opp kapital til å utvikle selskapet og ha en økonomisk muskel som kan skape verdier for Finnmark. Blant annet ser FeFo et inntektspotensial i å delta som aktør innen energiproduksjon (vind/vannkraft).
Men heller ikke her vil det politiske miljø innrømme styret i FeFo noen makt. Overskuddet skal utbetales fylkeskommunen og Sametinget som skal fordele midlene, er meldinga fra politisk hold. Det skal ikke bygges noe overskudd.
I loven står det om overskudd at ”… kan styret beslutte at overskuddet helt eller delvis skal utbetales til Finnmark fylkeskommune, Sametinget eller allmennyttige formål som kommer fylkets innbyggere til gode”.
Med andre ord; heller ikke her har noe organ utenfor FeFo rett til å styre hva styret skal beslutte og hvordan overskudd skal anvendes.

Akseptere roller
På dette spørsmål er det bare to svar. Enten må det politiske miljø akseptere FeFo-styrets rolle og stole på at de rette beslutninger fattes med bakgrunn i FeFos strategidokument. Eller så må det velges folk som helt og holdent godkjenner fylkeskommunens styringsdokument som det viktigste. Og hvor det måtte finnes tvil og konflikt i synspunkt velger å bruke fylkeskommunens dokument framfor FeFos eget strategidokument.

Jeg vil anbefale å følge dagens lovverk og gi styret den rolle og ansvar de har etter loven. Men mellom ytterlighetene ligger muligheter for utvikling. Skal en positiv utvikling komme må dialogen mellom FeFos styre, fylkestinget og Sametinget komme på plass. Da nytter det ikke å stille med ultimative krav slik fylkeskommunen gjør i sitt ”styringsdokument”. Det vil opprettholde den ulykksalige situasjonen med konflikt mellom partene. Det vil på sikt ødelegge FeFo og de muligheter vi trodde på da etableringa skjedde.

Jeg er helt sikker på at FeFos styre ikke har andre hensikter enn å utvikle FeFo til å bli en skattekiste for Finnmark. At de gjennom sine strategier vil engasjere seg slik at verdiskapinga blir igjen i Finnmark og ikke trekkes ut av fylket til nasjonale og internasjonale selskaper. FeFos styremedlemmer er jo våre naboer, partikolleger og venner med god erfaring fra så vel næringsliv, samfunnsliv som politiske organer.
Hvem er mer kompetent til å fatte de rette beslutninger på vegne av FeFo enn det til enhver tid sittende styre – valgt av Fylkestinget og Sametinget?
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS