Pressemelding
If Skadeforsikring -
02.06.2014
I disse landene streiker bilen
Det er populært for nordmenn å dra på bilferie til Frankrike og Italia, viser skadestatistikk.
Sverige, Danmark og Tyskland de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie. Men Frankrike og Italia er helt tydelig på vei opp som bilferieland, viser en analyse av skade- og veihjelpsstatistikken til forsikringsselskapet If for sist sommer. Selskapet har forsikret hver fjerde bil i Norge.
– Det er ingen tvil om at varmere strøk lokker, og selv om nok de fleste setter seg på flyet, er det mange som gjør turen gjennom Tyskland i egen bil for å komme til solen i Nord-Italia og Sør-Frankrike, påpeker Ifs utenlandssjef, Jens Gravdal.
Mens høye hastigheter tidligere utfordret norske bilmotorer på Autobahn, var det sist sommer forholdsvis få motorhavarier på langdistansestrekningene gjennom de tyske landskapene.
– Moderne biler med kraftig motor trives gjerne med høyere hastigheter enn våre fartsgrenser her hjemme tillater, så det kan faktisk gjøre godt for bilen å trimme litt i Tyskland, sier Gravdal i If.
Typiske bilskadesaker i utlandet sommeren 2013 var clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer.
– At det er økonomisk krise i enkelte europeiske land merkes godt. Verksteder utenom Norden krever enten kontant betaling, betaling med kort – eller de vil se at beløpet er mottatt på egen konto før bilen slippes, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.
Sverige, Danmark og Tyskland de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie. Men Frankrike og Italia er helt tydelig på vei opp som bilferieland, viser en analyse av skade- og veihjelpsstatistikken til forsikringsselskapet If for sist sommer. Selskapet har forsikret hver fjerde bil i Norge.
– Det er ingen tvil om at varmere strøk lokker, og selv om nok de fleste setter seg på flyet, er det mange som gjør turen gjennom Tyskland i egen bil for å komme til solen i Nord-Italia og Sør-Frankrike, påpeker Ifs utenlandssjef, Jens Gravdal.
Mens høye hastigheter tidligere utfordret norske bilmotorer på Autobahn, var det sist sommer forholdsvis få motorhavarier på langdistansestrekningene gjennom de tyske landskapene.
– Moderne biler med kraftig motor trives gjerne med høyere hastigheter enn våre fartsgrenser her hjemme tillater, så det kan faktisk gjøre godt for bilen å trimme litt i Tyskland, sier Gravdal i If.
Typiske bilskadesaker i utlandet sommeren 2013 var clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer.
– At det er økonomisk krise i enkelte europeiske land merkes godt. Verksteder utenom Norden krever enten kontant betaling, betaling med kort – eller de vil se at beløpet er mottatt på egen konto før bilen slippes, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.