- Ikke bare var fjoråret høyt, men tallene peker i feil retning. 2022 var den dyreste høsten i snitt de siste fem årene, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tallene kommer fra Finans Norge.
År
|
Antall bilskader
|
Totalkostnad
|
2022
|
109 452
|
2,4 milliarder kroner
|
2021
|
100 412
|
2,1 milliarder kroner
|
2020
|
98 886
|
2 milliarder kroner
|
2019
|
110 832
|
2,2 milliarder kroner
|
2018
|
104 233
|
1,9 milliarder kroner
|
- Vi krasjet 1202 ganger hver eneste høstdag i fjor, eller 50 ganger i timen. Snittkostnaden per skade var på 22 000 kroner, sier han.
Disse dagene er verst
I fjor høst skjedde det flest skader på fredager, tett etterfulgt av mandager.
- Jeg tror det handler mye om stress. Vi kaver oss tydeligvis både inn i helga og inn i arbeidsuka igjen. Søndag er den klart tryggeste dagen å kjøre på, sier Roger Ytre-Hauge.
2 av 3 er sinte i trafikken
I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring sier 2 av 3 nordmenn at de blir hissige eller stresser når de kjører bil.
- I Frendeundersøkelsen sier 40 prosent at de har småbulket når de har hatt det travelt, sier Ytre-Hauge.
De har gjerne bulket inn og ut av parkeringsplasser, krasjet i lyktestolper, tatt med seg gjerdet til naboen på vei ut av oppkjørselen eller dunket i bilen foran på rødt lys fordi de gløttet på mobilen.
- Vi ser mange forskjellige varianter, men uoppmerksomhet og for høy fart uten god nok oversikt er ofte hovedårsakene, sier Ytre-Hauge.
- 10 prosent av bilførerne sier også at de har vært involvert i bilulykke med personskader, sier Ytre-Hauge.
Mørkt og vått
Nå starter årets første høstmåned og mange må omstille seg fra kjøreforholdene de har vært vant med i sommer.
- Det begynner å bli mørkere, vått og sleipt. Og det er ikke lenge til det plutselig kan komme en kald og småglatt morgen noen steder. Da kan du ikke kjøre som du gjorde på lyse sommerdager med tørt underlag. Du skal være skikkelig våken og konsentrert hver gang du kjører bil, men når sesongen og været skifter er det ekstra viktig. Du sparer lite tid på å kave, sier motorfagsjefen i Frende.
Småskader koster skjorta
Selv om skaden tilsynelatende er liten, er den gjerne dyr å fikse.
- Det har å gjøre med at bilene får mer dyrt utstyr som hjelper sjåføren. Sensorer, kameraer og radar i fronten er noen eksempler. Hvis karosseriet blir skadet kan det fort være nødvendig å bytte noe av ekstrautstyret også.
Ytre-Hauge ser også oftere at el-biler er innblandet i kollisjoner.
- Også el-biler har deler som er dyre å skifte ut. Det bidrar til dyrere gjennomsnittskader, sier han.
TIPS: Slik unngår du dyre småbulker
- Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noe rundt bilen?
- Ikke stress.
- Pust og se deg godt om før du rygger ut.
- Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede, for eksempel en lav fortauskant.
- Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene.
- Rygg inn på parkeringsplassen på butikken. Da har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen.
(Kilde: Frende Forsikring)
|