Pressemelding
Skandiabanken -
15.03.2013
Impulskjøper bil
En tredjedel av oss bruker mindre enn en uke på å bestemme oss når vi kjøper ny bil. For mange går det så raskt i svingene at vi ikke tar oss tid til å sjekke om billånet vi trenger er dyrt eller billig.
For en ny undersøkelse som Infact har gjort for Skandiabanken viser at under 15 prosent av alle bankkunder har brukt Finansportalen.no for å sammenligne priser på billån. Det gjør at bilkjøpere får dårligere rente og høyere gebyrer enn de egentlig trenger.
-Med et boliglån kan du enkelt bytte bank under låneperioden hvis du ikke er fornøyd med betingelsene dine, men refinansiering av billån er ikke mulig. Det betyr at du ikke kan angre deg, og derfor er det ekstra viktig å sjekke finansportalen.no for å finne det best tilbudet, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken.
Objektiv informasjon
Det er enkelt og raskt å sammenligne priser på billån på Forbrukerrådet sin nettside Finansportalen.no. Der kan du i løpet av noen få minutter sammenligne hundrevis av billån og andre banktjenester. Resultatene gir objektiv og nyttig forbrukerinformasjon.
– Vi i Forbrukerrådet jobber aktivt for at flere skal bruke Finansportalen. Besøkstallene til nettsidene våre stiger jevnlig, men vi ønsker at enda flere skal bruke sidene. Finansprodukter kan være forvirrende og vanskelige å få oversikt over, og derfor ønsker vi at så mange som mulig skal bruke våre sider som gir raskt og enkelt svar på hvem som kan gi deg det beste tilbudet, sier redaktør og daglig leder Elisabeth Realfsen i Finansportalen.no.
Små forskjeller gir store utslag
Nordmenn er svært prisbevisste i hverdagen når det gjelder bensin og dagligvarer, men mindre opptatt av kostnader til billån og andre banktjenester. Det gjør at mange kaster bort tusenvis av kroner som de kunne ha spart ved å bruke noen minutter på Forbrukerrådets nettside.
– Et typisk billån løper over fem år, og selv små forskjeller kan bety mange tusen kroner. En forskjell på noen få hundre kroner i renter, avdrag og gebyrer i måneden kan bety at du betaler minst 10 000 – 15 000 kroner ekstra innen lånet er tilbakebetalt, sier Anderson.
Ikke se deg blind på renten
På billån er det mange som frister med lav rente, men det betyr ikke nødvendigvis at det er et godt tilbud. Den nominelle renten sier bare noe om hvor mye rente du må betale på lånet, men ingenting om termingebyr, etableringsgebyr og andre kostnader.
-For deg som kunde er det ikke viktig hvordan det du må betale for lånet fordeles mellom renter og gebyrer – det er hvor mye du må betale som betyr noe. Derfor må du bruke effektiv rente når du sammenligner priser på lån – det er den som forteller deg hvor mye billånet egentlig koster, sier Anderson.
For en ny undersøkelse som Infact har gjort for Skandiabanken viser at under 15 prosent av alle bankkunder har brukt Finansportalen.no for å sammenligne priser på billån. Det gjør at bilkjøpere får dårligere rente og høyere gebyrer enn de egentlig trenger.
-Med et boliglån kan du enkelt bytte bank under låneperioden hvis du ikke er fornøyd med betingelsene dine, men refinansiering av billån er ikke mulig. Det betyr at du ikke kan angre deg, og derfor er det ekstra viktig å sjekke finansportalen.no for å finne det best tilbudet, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken.
Objektiv informasjon
Det er enkelt og raskt å sammenligne priser på billån på Forbrukerrådet sin nettside Finansportalen.no. Der kan du i løpet av noen få minutter sammenligne hundrevis av billån og andre banktjenester. Resultatene gir objektiv og nyttig forbrukerinformasjon.
– Vi i Forbrukerrådet jobber aktivt for at flere skal bruke Finansportalen. Besøkstallene til nettsidene våre stiger jevnlig, men vi ønsker at enda flere skal bruke sidene. Finansprodukter kan være forvirrende og vanskelige å få oversikt over, og derfor ønsker vi at så mange som mulig skal bruke våre sider som gir raskt og enkelt svar på hvem som kan gi deg det beste tilbudet, sier redaktør og daglig leder Elisabeth Realfsen i Finansportalen.no.
Små forskjeller gir store utslag
Nordmenn er svært prisbevisste i hverdagen når det gjelder bensin og dagligvarer, men mindre opptatt av kostnader til billån og andre banktjenester. Det gjør at mange kaster bort tusenvis av kroner som de kunne ha spart ved å bruke noen minutter på Forbrukerrådets nettside.
– Et typisk billån løper over fem år, og selv små forskjeller kan bety mange tusen kroner. En forskjell på noen få hundre kroner i renter, avdrag og gebyrer i måneden kan bety at du betaler minst 10 000 – 15 000 kroner ekstra innen lånet er tilbakebetalt, sier Anderson.
Ikke se deg blind på renten
På billån er det mange som frister med lav rente, men det betyr ikke nødvendigvis at det er et godt tilbud. Den nominelle renten sier bare noe om hvor mye rente du må betale på lånet, men ingenting om termingebyr, etableringsgebyr og andre kostnader.
-For deg som kunde er det ikke viktig hvordan det du må betale for lånet fordeles mellom renter og gebyrer – det er hvor mye du må betale som betyr noe. Derfor må du bruke effektiv rente når du sammenligner priser på lån – det er den som forteller deg hvor mye billånet egentlig koster, sier Anderson.