Pressemelding
Inger rørt av all støtten: – Folk heier på oss
Inger Johanne Larsen er tilbake i Berlin. Her føler hun seg som del av en stor familie.
Etter å ha lagt bak seg en travel høst og julesesong, er Inger Johanne Larsen fra Ingers Gårdsmat på plass i Berlin. Her får hun en pangstart på året.
– Når du er her, er du så nært du kan komme et landslag. Du når ut til hele verden, og for min bedrift handler det om å la verden bli kjent med de norske matvarene, sier Larsen fra Nyvoll i Alta.
Finnmark er her del av den nordnorske fellesstanden sammen med Troms og Nordland.
Larsen deltok for første gang på Grüne Woche, en av verdens største mat- og landbruksmesser, i 2020.
Familie
– Dette er som min familie. Du er i boblen sammen med alle de fine folkene, og du blir rett og slett glad i dem. Du knytter kontakter på kryss og tvers, og får nesten kjærlighetssorg når du kommer hjem, sier Larsen.
I fjor mottok Ingers Gårdsmat Bedriftsutviklingsprisen i landbruket fra Innovasjon Norge. Det har gjort at Larsen føler seg anerkjent og sett. Bedriften har i tillegg mottatt vekstmidler for å styrke markedsføringen.
Her erkjenner hun at gårdsmaten har vært litt gammeldags, som hun selv sier det.
Blir rørt
– Datteren min Katrine har blitt med i bedriften og tar hånd om markedsføringen og sosiale medier. Det gjør at vi kommer ut og blir mer synlig, sier Larsen og fortsetter:
– Jeg er litt beskjeden, så nå har jeg vært ute av min komfortsone så det holder.
Larsen når bare ut til flere og flere – både i sosiale medier så vel som i markedet. Forrige sesong produserte de mat av 110 flere lam enn året før. Likevel ble de utsolgt til jul.
– Når vi legger ut innhold i sosiale medier, er det helt utrolig hva folk skriver om oss. De heier på oss med store bokstaver – det rører meg.
Nå bruker hun januardagene i Berlin til å kjenne på den gode stemningen og alle mulighetene som ligger i messa.
Stor interesse
– Vi gjør oss veldig lekker på messa i ett av Norges viktigste markeder, Tyskland. Den tyske markedsandelen er høy både i Finnmark og Nord-Norge, sier Egil Ørjan Thorsen.
Han er spesialrådgiver i Finnmark fylkeskommune og sitter i arbeidsgruppa for den nordnorske fellesstanden på Grüne Woche. Han understreker verdien av å få vise frem produkter fra Finnmark og Nord-Norge.
– Interessen på en av verdens største mat- og landbruksmesser, er åpenbart stor.
En døråpner
Sammen med fylkeskommunens virkemiddelapparat, er deltagelsen på messa en slags døråpner for større grad av profesjonalisering, sier Thorsen.
Han trekker frem at de deltagende bedriftene blir høyt verdsatt, blant annet som lokalmatprodusenter. En annen viktig del av jobben starter nemlig ved hjemkomst til Norge.
– Å ta med seg erfaringer fra Berlin hjem for å bygge interesse rundt lokalmat og gi inspirasjon til andre bedrifter, er veldig viktig. Positiviteten vi opplever her nede, gir en dominoeffekt hjemme i Norge, sier Thorsen.
Representerer Norge
Fra Nord-Norge og Svalbard deltar 37 bedrifter, 4 kokker og 8 lærlinger på Grüne Woche i Berlin 17.-26. januar.
Rundt 1.400 deltagere fra 60 land viser frem 100.000 matprodukter.
I 2025 er det Nord-Norge og Fjord-Norge som representerer Norge, etter oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
Den nordnorske fellesstanden er finansiert av fylkeskommunene i Finnmark, Troms og Nordland, Innovasjon Norge og Sametinget.
Statsforvalterne i de tre fylkene og NordNorsk Reiseliv AS bidrar også.
Grüne Woche er en av verdens største forbrukermesser med 300.000 besøkende, og en viktig møteplass for landbruk, reiseliv og matindustrien.