Pressemelding

Norsk Tipping - 11.10.2022

Innovasjonspris til Norsk Tipping

 

Norsk Tippings nyskapende ansvarlighetsverktøy Spillepuls vant før helgen European Lotteries Innovation award.

Prisen viser at Norsk Tipping ligger langt framme innen forebygging av spilleproblemer. Vinneren kåres blant innsendte bidrag fra ELs mer enn 40 medlemsorganisasjoner fra hele Europa. Prisen ble delt ut i Milano 6. oktober.

 

Henger høyt

-       Det er en glede å gi hovedprisen til Norsk Tipping. Selskapets kjerne er ansvarlighet, og dette prosjektet fylte alle krav vi stiller til en verdig vinner: Kundevennlige systemer, effektiv kommunikasjon, attraktive produkter, høy grad av tillit og et godt omdømme. Dette er noe av hemmeligheten bak Norsk Tippings suksess, sier styreleder Jarmo Kumpulainen i EL Innovation & Technology Working Group i en uttalelse.

Prisen henger høyt, og ble mottatt med stor begeistring i hele selskapet.

-       Denne prisen viser at vi har klart å forene kjernen i samfunnsoppdraget, ansvarlighet, med evnen til å bygge gode relasjoner til kundene. Og vi gjør det ved hjelp av AI som utvikles av våre egne innovasjonsteam. Det er akkurat der vi skal være, sier Norsk Tippings administrerende direktør, Thor Gjermund Eriksen

.

Kundedialog i sanntid

Spillepuls er en digital assistent som har interaksjon med kundene mens de spiller. Hensikten er å forebygge spilleproblemer. Spillepuls tar utgangspunkt i kundens atferd her og nå, og aktiveres automatisk når kunden for eksempel taper mye penger på et spill, vinner en stor gevinst eller prøver nettkasino for første gang.

-       Til nå har vi 15 slike atferdsspor som aktiverer dialogen med kunden. Målet er at kunden skal få innsikt i spillene de bruker, og oppmuntre til refleksjon rundt spillemønster. I tillegg foreslår Spillepuls konkrete tiltak som vil moderere videre spill, sier Tanja Sveen, seniorrådgiver for ansvarlig spillvirksomhet i Norsk Tipping.

 

Treffsikkert tiltak

Sveen leder teamet som har jobbet fram innovasjonen. Spillepuls er utviklet ved hjelp av tjenestedesign og en datadrevet læringsstrategi. For å sikre at løsningen oppleves som relevant og nyttig har teamet utført over 170 brukertester.

-        Alt vi gjør er datadrevet. Vi tester, ser virkning og lærer fra dataene vi høster underveis, og justerer hele tiden. Det er helt avgjørende for å oppnå de resultatene vi har fått, sier Sveen.

Så langt har 360 000 kunder hatt 2,5 millioner interaksjoner med Spillepuls. Fra de første pilotene med lav tiltaksrate har teamet spisset presisjonsnivået slik at de nå oppnår at 30-40 prosent av kundene som oppsøkes av Spillepuls ender opp med å gjøre et tiltak.

-       Det er vi veldig fornøyde med. Og det er selvsagt utrolig gøy å få den anerkjennelsen som ligger i å vinne EL Innovation Award. Ekstra stas er det at et ansvarlighetsverktøy når opp i konkurranse med nyvinninger på produkt- og markedssiden, sier Sveen.

 

European Lotteries er paraplyorganisasjonen for statlig eide lotterier og spillselskaper i over 40 europeiske land, og har over 70 medlemmer. Innovasjonsprisen deles ut annethvert år.

 

 

 

 

 
 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS