Det er ikke vanskelig å legge merke til en bil fra Toten Transport med sin lett gjenkjennelige logo når de kommer på veien. Det er et selskap med lange tradisjoner som går tilbake helt til 16. mai 1975. I dag har de totalt 400 biler og kjører ruter langs hele vårt langstrakte land.
De merker hver dag på kroppen hvilke utfordringer køer og forsinkelser gjør med arbeidsdagen. Oslo er definitivt en av flaskehalsene i deres ruter, og nå er de veldig fornøyde med at de får tilgang til kollektivfeltet.
– Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, og vi ser veldig positivt på at vi nå får benytte kollektivfeltet i en periode der utfordringene med kø inn og ut av Oslo blir ytterligere utfordrende, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Godsets kollektive transportør
Man kan si at lastebilene og tungtransporten er godsets kollektive transportør. Transportselskapene arbeider hver dag med å sette opp de beste rutene som gjør at de kan ta med seg mest mulig last per tur, ikke bare for økonomien, men også for å drive næringen på en mest mulig bærekraftig måte.
– Det at vi rundt Oslo nå kan bytte plass med elbilene er etter min mening fornuftig i et bærekraftsperspektiv. Det er en vinn-vinn-situasjon der vi slipper å stå og stange i kø, samtidig som vi frigjør plass for andre bilister, sier Beck.
Kamp mot klokka
Toten Transport kjører også mye eksportvarer som skal ut av landet. Blant annet skal bildeler fra Raufoss fraktes til Oslo til Hjortneskaia eller Vippetangen, og de må være med fergen.
– Mister vi Kielfergen, så kommer det ikke en ny båt etter et par timer. Det er alltid en kamp mot klokka, og når vi må gjennom Oslo daglig, betyr god fremkommelighet alt for oss, forteller Beck.
Sammen er vi sterke
Toten Transport er organisert hos både Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og NHO Logistikk og Transport (NHO LT). Beck påpeker at det er nettopp i slike saker det er så viktig å være organisert.
– Det dere begge har fått til her er et veldig godt bevis på hva man kan få til når man står sammen. Oslo er og blir en flaskehals for absolutt alle. Vi setter derfor utrolig stor pris på at NLF og NHO LT kan samarbeide så godt om slike problemstillinger som angår hele bransjen og ikke bare konkurrere. Det er derfor vi er medlem av begge, forteller Beck.
Ønsker det kan innføres flere steder
– Jeg håper at dette bare er starten på noe større. Mitt ønske er at slike tungtrafikkfelt kan bli så positivt at det på sikt kan «adopteres» til andre store byer som Trondheim og Bergen, sier Beck.
I planleggingen av rutene blir tidsforbruket gjennom Oslo alltid tatt høyde for.
– Våre kunder har sine deadlines og de er like avhengige av forutsigbare leveringer som vi er av forutsigbar fremkommelighet. Jeg mener også at det at vi nå kan ta i bruk kollektivfeltet, bidrar til at vi kan senke skuldrene noe. Vi ser at det å være bekymret for ikke å rekke fergen skaper stress i hverdagen til våre sjåfører som har strenge kjøre- og hviletidsregler å forholde seg til. Slik skal det ikke være, og at vi nå får litt mer forutsigbarhet bidrar helt klart til å bedre hverdagen for alle de yrkessjåførene som har veien som sitt arbeidsgulv, avslutter Beck.
Først blir kollektivfeltene fra Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud åpnet for tungtransporten, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang. Ifølge Statens vegvesen vil omskilting og merking av veibane starte natt til onsdag 26. juni, og varer 2-3 netter forutsatt godt vær.
|