Pressemelding
Kivilompolo kontrollplass, Kvenvikmoen kontrollstasjon
Vi jobber hele tiden for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og har en nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken.
Alle som ferdes på norske veger skal komme trygt frem. Ved å holde igjen tunge og lette kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre vegen tryggere for alle.
Avrenning fra fisketransport kan forårsake glatte og sleipe veger, og kan være til fare for miljøet. Ved å stanse disse kjøretøyene, unngår vi trafikkfarlige situasjoner.
Ved å kontrollere at kjøre og hviletid er i henhold til regelverk og at kjøretøyet ikke er lastet med mer enn tillatt, gjør vi det vi kan for å unngå sosial dumping i bransjen.
Sikring av barn i bil og bruk av bilbelte er vår enkleste livsforsikring. Derfor kontrollerer vi at bilbelte blir brukt, og at barna er forsvarlig sikret i bilen.
Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden. Vi er derfor daglig ute og kontrollerer både bremser, dekk og lys på kjøretøy og tilhengere.
Under denne kontrollen ble følgende avdekket:
Utekontrollseksjonen i Vest-Finnmark har fra onsdag til mandag gjennomført trafikkontroll på Kvenvikmoen kontrollstasjon og på Riksgrensen til Finland ved Kivilompolo. Hovedfokus har vært konkurransevilkår blant transportører og trafikksikkerhet på tunge kjøretøy. I kontrollperioden har vi hatt 213 tunge kjøretøy innom kontrollplass, 182 er tatt til utvidet kontroll. 10 lette kjøretøy er kontrollert.
Generelt er det mange flinke yrkessjåfører vi møter i våre kontroller, og de fleste har ting i orden. Der er også en del reaksjoner til både førere og transportforetak for diverse mangler som må rettes opp, enten før videre kjøring eller innen gitt frist. Vi har stoppet mange sivile kjøretøy som driver transport i forbindelse med militærøvelsen som foregår i Finnmark, her har det meste vært i orden, noen av transportørene har hatt en del gammelt lastsikringsutstyr (surremateriell) som var klar for å byttes ut. I kontrollene har vi ikke avdekket noen med dårlige dekk eller manglende kjettinger, dette er vi veldig fornøyde med.
Noen reaksjoner vi har hatt er:
3 kjøretøyer har blitt avskiltet, dette har vært pga manglende utført PKK og ikke vist kjøretøy etter tidligere teknisk kontroll av Statens vegvesen.
Kjøre- og hviletid: 1 transportforetak er anmeldt, da fartsskriveren ikke var kalibrert innenfor tiden forskriftene sier. En fører er anmeldt for kjøring uten fartskriverkort i fartsskriveren. 3 førere og 3 transport foretak har fått gebyrer for brudd på kjøre- og hviletidsregelverket. 12 andre førere har fått advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsregelverket.
Midlertidig kabotasje. Et Finsk transportforetak fikk 6000kr i gebyr og et Estlandsk transportforetak fikk 12000kr i gebyr for mangler ved dokumentene ved gjennomføring av kabotasje transport. Begge transportforetakene måtte rette opp feilene for og kunne fortsette transportene i Norge.
Det er gitt 14 andre gebyrer til førere og transportforetak. Disse gebyrene er gitt for utgått yrkessjåførkompetanse, manglende bombrikker og manglende dokumenter. En fører i lastebil fikk også gebyr for manglende bruk av bilbelte.
Det er skrevet kontrollsedler for mangler på 23 kjøretøyer.
Det er totalt gitt kjøreforbud/bruksforbud til 18 kjøretøy. Dette har vært på lastsikring, sikt, ADR og mangelfull merking på spesialtransport.
Særs oppfordring til alle trafikanter i disse dager: Det er veldig mye militær trafikk på veiene i Vest-Finnmark, vi oppfordrer alle til og være ekstra observante i denne forbindelse. Vær også tålmodige og følg med på militærpolitiets beskjeder og trafikkdirigering.
Resultat
Antall tunge kjøretøy over kontrollplass: 213
Antall kontrollerte lette kjøretøy: 10
Antall observerte for bruk av bilbelte 65
Antall anmeldelser: 2
Antall sendte rapporter: 14
Antall bruksforbud: 18
Antall avskiltinger: 3
Antall bilbeltegebyr: 1
Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 23
Antall andre gebyr: 14
Antall sjåfører med brudd på kjøre- og hviletid: 16
Antall ADR-kjøretøy med brudd: 1
Antall ulovlig kabotasje: 2