Pressemelding
Sandra Borch Sentralstyremedlem Senterungdommen -
29.07.2010
Kjøreopplæring i videregående skole bidrar til trafikksikkerhet!
Arbeiderpartiets Anne-Marit Bjørnflaten som er nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget var i en debatt på P1 om kjøreopplæring i den videregående skole. Bjørnflaten argumenter her for at kjøreopplæring i den videregående skole vil føre til mer uforsvarlig kjøring, da lappen blir lettere å ta. Hun sier videre at en må få et større fokus på trafikksikkerhet i skolen, før en eventuelt får inn førerkortopplæring.
Dette er Senterungdommen helt uenig i, vi mener tvert imot at ved å få kjøreopplæring inn i den videregående skole så vil nettopp det føre til økt trafikksikkerhet.
Det er først og fremst teorikurs som bør bli en del av den videregående skole. Det må også legges opp til et tettere samarbeid mellom den videregående skolen, og den lokale kjøreskolen. Grunnen til at teorikurs er en god ide å tilby gratis er at dette ikke er en obligatorisk del av kjøreopplæringen, dette vil da være med å bidra til at de elevene som ikke deltar på teorikurs i utgangspunktet slipper å bruke mye tid med kjørelærer på nettopp å lære grunnleggende trafikkregler. Det vil i tilegg øke trafikksikkerheten ved at flere deltar på kurs, og færre vil stryke på teoriprøven.
Det viktigste vi forebygger ved et slik tiltak er trafikkuhell blant unge uerfarne bilførere.
Hvert år blir om lag 195 ungdommer i aldersgruppen 15-19 år drept eller hardt skadd i trafikken. Senterungdommen mener dette kan endres ved å få nettopp kjøreopplæringen inn i den videregående skole.
En utredning utført av Samferdselsdepartementet viser at føreroppplæring i videregående skole kan ha en positiv effekt på trafikksikkerheten blant en gruppe som utgjør rundt 10 % av befolkningen, men som også utgjør nærmere en fjerdedel av de trafikkdrepte i Norge. Ungdommene opplevde og at denne ordningen økte bevisstheten rundt trafikk og føreropplæring.
Bjørnflaten argumenter videre med at elevene bør fokusere på de vanlige skolefagene. Men ved å få deler av kjøreopplæringen inn i den videregående skole så kan det også få ned fraværet som elevene opplever når de tar lappen med lange avstander til å fra kjøreskolen. At elevene bør fokusere på de “vanlige” skolefagene mener jeg er et dårlig argument da elevene likevell bør ta denne teorien. Og trafikksikkerhet er minst like viktig som mange av skolefagene, så at dette integreses i den videregående skole ser vi på som et meget positivt tiltak. Det er også viktig å påpeke at kjøreopplæring i vgs skal tilbys som et valgfag, og går derfor ikke ut over de “vanlige” skolefagene.
I tillegg til dette vil førerkortet også bli billigere for elevene da skoler og trafikkskoler kan samarbeide om opplæringen. I dag velger mange ungdommer å kun ta de obligatoriske delene av føreropplæringen for at kostnadene ikke skal bli for store.
Senterungdommen er uenig med Arbeiderpartiet og Anne Marit Bjørnflaten, og mener at kjøreopplæring i den videregående skole vil bidra til større fokus på nettopp trafikksikkerhet og at dette vil være et meget bra tiltak for alle unge som ønsker å ta lappen.
Dette er Senterungdommen helt uenig i, vi mener tvert imot at ved å få kjøreopplæring inn i den videregående skole så vil nettopp det føre til økt trafikksikkerhet.
Det er først og fremst teorikurs som bør bli en del av den videregående skole. Det må også legges opp til et tettere samarbeid mellom den videregående skolen, og den lokale kjøreskolen. Grunnen til at teorikurs er en god ide å tilby gratis er at dette ikke er en obligatorisk del av kjøreopplæringen, dette vil da være med å bidra til at de elevene som ikke deltar på teorikurs i utgangspunktet slipper å bruke mye tid med kjørelærer på nettopp å lære grunnleggende trafikkregler. Det vil i tilegg øke trafikksikkerheten ved at flere deltar på kurs, og færre vil stryke på teoriprøven.
Det viktigste vi forebygger ved et slik tiltak er trafikkuhell blant unge uerfarne bilførere.
Hvert år blir om lag 195 ungdommer i aldersgruppen 15-19 år drept eller hardt skadd i trafikken. Senterungdommen mener dette kan endres ved å få nettopp kjøreopplæringen inn i den videregående skole.
En utredning utført av Samferdselsdepartementet viser at føreroppplæring i videregående skole kan ha en positiv effekt på trafikksikkerheten blant en gruppe som utgjør rundt 10 % av befolkningen, men som også utgjør nærmere en fjerdedel av de trafikkdrepte i Norge. Ungdommene opplevde og at denne ordningen økte bevisstheten rundt trafikk og føreropplæring.
Bjørnflaten argumenter videre med at elevene bør fokusere på de vanlige skolefagene. Men ved å få deler av kjøreopplæringen inn i den videregående skole så kan det også få ned fraværet som elevene opplever når de tar lappen med lange avstander til å fra kjøreskolen. At elevene bør fokusere på de “vanlige” skolefagene mener jeg er et dårlig argument da elevene likevell bør ta denne teorien. Og trafikksikkerhet er minst like viktig som mange av skolefagene, så at dette integreses i den videregående skole ser vi på som et meget positivt tiltak. Det er også viktig å påpeke at kjøreopplæring i vgs skal tilbys som et valgfag, og går derfor ikke ut over de “vanlige” skolefagene.
I tillegg til dette vil førerkortet også bli billigere for elevene da skoler og trafikkskoler kan samarbeide om opplæringen. I dag velger mange ungdommer å kun ta de obligatoriske delene av føreropplæringen for at kostnadene ikke skal bli for store.
Senterungdommen er uenig med Arbeiderpartiet og Anne Marit Bjørnflaten, og mener at kjøreopplæring i den videregående skole vil bidra til større fokus på nettopp trafikksikkerhet og at dette vil være et meget bra tiltak for alle unge som ønsker å ta lappen.