Pressemelding
NAF -
20.05.2014
Kjører du uten baklys?
Mange kjører uvitende uten lys bak. - Det er problematisk at automatikken på nyere biler ikke alltid slår inn når det for eksempel er dårlig sikt, eksempelvis ved tett tåke eller snødrev, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.
Tidligere var det slik at biler solgt nye i Norge hadde automatisk tenning av lys foran og bak når motoren ble startet. Men en regelendring i EU fra 2012 gjør at det ikke er slik lenger. Den nye EU-regelen gjør at de fleste biler har bare kjørelys foran, mens baklysene kommer på automatisk når man eksempelvis kjører inn i en tunnel.
NAF har vært i kontakt med de fleste norske bilimportørene for å høre hvordan de forholder seg til tenning av kjørelys bak. De fleste forholder seg til EU-direktivet, men det varierer veldig fra modell til modell. Noen modeller har automatikk som tenner baklysene enten i dårlig lys eller dårlig sikt. Andre sverger til den mer tradisjonelle metoden der du som fører må skru lysene av eller på manuelt.
- Kjører du bil med automatikk som styrer baklysene, anbefaler vi at du lar den jobbe som den skal under normale forhold. Under ekstreme vær- og føreforhold bør du overstyre automatikken og skru lysene på manuelt, sier Handeland.
Tidligere var det slik at biler solgt nye i Norge hadde automatisk tenning av lys foran og bak når motoren ble startet. Men en regelendring i EU fra 2012 gjør at det ikke er slik lenger. Den nye EU-regelen gjør at de fleste biler har bare kjørelys foran, mens baklysene kommer på automatisk når man eksempelvis kjører inn i en tunnel.
NAF har vært i kontakt med de fleste norske bilimportørene for å høre hvordan de forholder seg til tenning av kjørelys bak. De fleste forholder seg til EU-direktivet, men det varierer veldig fra modell til modell. Noen modeller har automatikk som tenner baklysene enten i dårlig lys eller dårlig sikt. Andre sverger til den mer tradisjonelle metoden der du som fører må skru lysene av eller på manuelt.
- Kjører du bil med automatikk som styrer baklysene, anbefaler vi at du lar den jobbe som den skal under normale forhold. Under ekstreme vær- og føreforhold bør du overstyre automatikken og skru lysene på manuelt, sier Handeland.