Pressemelding
NAF -
17.10.2012
Klar frontrute er livsviktig
Våt asfalt, slitt eller skitten frontrute og dårlige lys er en dårlig kombinasjon på høsten. – Gode vindusviskere, ren frontrute og riktig innstilte lys er avgjørende for å kjøre sikkert både med lav høstsol og på mørke regntunge kvelder, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vindusviskerne er en slitedel som lett kan glemmes. Slitte vindusviskere lager kunstneriske striper på ruta og gir dårlig sikt.
- Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang i året, sier Engebretsen. – Et annet godt råd er å vaske vindusviskerne hver gang du fyller drivstoff, fortsetter han.
Frontruten er også en slitedel på bilen. Den burde sjekkes hver 80 000 kilometer fordi steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gir slitasje. Pfeiffer-laboratoriet har påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag på 10 meter i avstandsbedømming. I mørket forsterkes denne effekten.
- Rengjør også frontruten på innsiden. Den er skitnere enn du tror. Et godt råd er å vaske den med varmt salmiakkvann som fjerner belegget på innsiden av ruten, sier Jan Ivar Engebretsen.
Det er viktig å ha lysene på bilen i orden. Det er ingen enkel sak å bytte pærer på nye biler, men får man det ikke til selv bør man komme seg til et verksted eller lignende og få hjelp.
- Vi ser også en del eksempler på at lyspærer er feil satt inn. En enkel måte å sjekke dette på er å holde opp et hvitt ark foran lysene. Vises det en vannrett klar stripe, er lyspæra satt inn riktig. Kommer det fram en sirkel på arket, er pæra satt inn feil, sier Engebretsen.
Vel så viktig er det at lysene er riktig justert. At lysene er riktig justert er svært viktig for å ha oversikt både fremover i veibanen og ikke minst få opplyst veikanten. Lysjustering kan man få hjelp til enten på et verksted eller et NAF Senter.
I tillegg til at bilen er klargjort for god sikt er det viktig at bilføreren ser godt. Nesten 80 prosent av all sanseinformasjon ved bilkjøring kommer fra synet.
- Veitrafikkloven stiller klare krav til hvor godt man skal se og det er hver enkelt sitt ansvar å sørge for dette. Reaksjonsevnen din blir dårligere når du ser dårlig. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at det er klar sammenheng mellom nedsatt syn og ulykkesinnblanding. God sikt er en plikt, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
Vindusviskerne er en slitedel som lett kan glemmes. Slitte vindusviskere lager kunstneriske striper på ruta og gir dårlig sikt.
- Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang i året, sier Engebretsen. – Et annet godt råd er å vaske vindusviskerne hver gang du fyller drivstoff, fortsetter han.
Frontruten er også en slitedel på bilen. Den burde sjekkes hver 80 000 kilometer fordi steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gir slitasje. Pfeiffer-laboratoriet har påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag på 10 meter i avstandsbedømming. I mørket forsterkes denne effekten.
- Rengjør også frontruten på innsiden. Den er skitnere enn du tror. Et godt råd er å vaske den med varmt salmiakkvann som fjerner belegget på innsiden av ruten, sier Jan Ivar Engebretsen.
Det er viktig å ha lysene på bilen i orden. Det er ingen enkel sak å bytte pærer på nye biler, men får man det ikke til selv bør man komme seg til et verksted eller lignende og få hjelp.
- Vi ser også en del eksempler på at lyspærer er feil satt inn. En enkel måte å sjekke dette på er å holde opp et hvitt ark foran lysene. Vises det en vannrett klar stripe, er lyspæra satt inn riktig. Kommer det fram en sirkel på arket, er pæra satt inn feil, sier Engebretsen.
Vel så viktig er det at lysene er riktig justert. At lysene er riktig justert er svært viktig for å ha oversikt både fremover i veibanen og ikke minst få opplyst veikanten. Lysjustering kan man få hjelp til enten på et verksted eller et NAF Senter.
I tillegg til at bilen er klargjort for god sikt er det viktig at bilføreren ser godt. Nesten 80 prosent av all sanseinformasjon ved bilkjøring kommer fra synet.
- Veitrafikkloven stiller klare krav til hvor godt man skal se og det er hver enkelt sitt ansvar å sørge for dette. Reaksjonsevnen din blir dårligere når du ser dårlig. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at det er klar sammenheng mellom nedsatt syn og ulykkesinnblanding. God sikt er en plikt, avslutter Jan Ivar Engebretsen.