Pressemelding
TNS Gallup og INMA -
25.10.2013
Komplett.no og “Mot rasediskriminering av hunder” har de beste Facebook-sidene i
TNS Gallup og bransjeorganisasjonen Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) kåret i dag Norges beste Facebook-communities. Resultatene er basert på evalueringer fra vinnernes egne FB-følgere. I kategorien «kommersiell» dro komplett.no avgårde med seieren, mens i kategorien «Offentlig/frivillig» var det organisasjonen Mot rasediskriminering av hunder (MRAH) som fikk det beste resultatet.
- Dette er første gang kvaliteten på Facebook-sider har blitt målt, basert på hva brukerne mener om dem, forteller rådgiver og ansvarlig for undersøkelsen i TNS Gallup, Dan Krister Holst. – Tidligere kåringer og evalueringer har tatt utgangspunkt i generelle kriterier og vurderinger, for eksempel gjort av en jury med fagpersoner. Denne undersøkelsen baserer seg på Facebook-følgernes egne holdninger, slik at stemmene til de som faktisk er fans av de ulike Facebook-sidene blir hørt. Det er jo disse som er de egentlige ekspertene.
- Undersøkelsen er gjennomført ved at 5 spørsmål ble stilt til brukerne av sidene som meldte seg på. Vi spurte om de ville anbefale siden til andre, om de syntes innholdet var godt eller dårlig, om de var positivt innstilt til å samhandle med sidene, om de trodde at de kom til å få respons på henvendelser og hvordan disse sidene var sammenliknet med andre. Resultatene er basert på over 13 000 evalueringer og er oppsummert i en Facebook Community Index (FCI).
Foreningen Mot rasediskriminering av hunder (MRAH), som topper «Offentlig/frivillig»-kategorien har ikke bare det beste gjennomsnittet på scoren i sin kategori, men de beste resultatene på alle spørsmålene, med unntak av innhold. Komplett.no scorer best på innhold, i sammenlikning med konkurrenter og på spørsmålet om hvor vidt brukerne vil anbefale aktøren mer til andre etter å ha «likt» de på facebook.
- Det vi ser aller tydeligst i undersøkelsen er at de beste utmerker seg på interaksjon. Og der flere av de andre spørsmålene går på kvaliteter som er viktig også i andre kanaler – for eksempel innhold – er interaksjon unikt for sosiale medier generelt og Facebook spesielt. De beste dyrker blant annet det sosiale ved denne kanalen, slik for eksempel Color Line gjør når de tar med sine brukere på å gi råd om aktiviteter på ulike reisedestinasjoner, avslutter rådgiver i TNS Gallup, Dan Krister Holst.
- Dette er første gang kvaliteten på Facebook-sider har blitt målt, basert på hva brukerne mener om dem, forteller rådgiver og ansvarlig for undersøkelsen i TNS Gallup, Dan Krister Holst. – Tidligere kåringer og evalueringer har tatt utgangspunkt i generelle kriterier og vurderinger, for eksempel gjort av en jury med fagpersoner. Denne undersøkelsen baserer seg på Facebook-følgernes egne holdninger, slik at stemmene til de som faktisk er fans av de ulike Facebook-sidene blir hørt. Det er jo disse som er de egentlige ekspertene.
- Undersøkelsen er gjennomført ved at 5 spørsmål ble stilt til brukerne av sidene som meldte seg på. Vi spurte om de ville anbefale siden til andre, om de syntes innholdet var godt eller dårlig, om de var positivt innstilt til å samhandle med sidene, om de trodde at de kom til å få respons på henvendelser og hvordan disse sidene var sammenliknet med andre. Resultatene er basert på over 13 000 evalueringer og er oppsummert i en Facebook Community Index (FCI).
Foreningen Mot rasediskriminering av hunder (MRAH), som topper «Offentlig/frivillig»-kategorien har ikke bare det beste gjennomsnittet på scoren i sin kategori, men de beste resultatene på alle spørsmålene, med unntak av innhold. Komplett.no scorer best på innhold, i sammenlikning med konkurrenter og på spørsmålet om hvor vidt brukerne vil anbefale aktøren mer til andre etter å ha «likt» de på facebook.
- Det vi ser aller tydeligst i undersøkelsen er at de beste utmerker seg på interaksjon. Og der flere av de andre spørsmålene går på kvaliteter som er viktig også i andre kanaler – for eksempel innhold – er interaksjon unikt for sosiale medier generelt og Facebook spesielt. De beste dyrker blant annet det sosiale ved denne kanalen, slik for eksempel Color Line gjør når de tar med sine brukere på å gi råd om aktiviteter på ulike reisedestinasjoner, avslutter rådgiver i TNS Gallup, Dan Krister Holst.