Pressemelding

Gjensidige Forsikring - 21.10.2005

Kræsjer mest om morgenen

Det er ekstra mange bilskader morgen og kveld i oktober og november, viser
ferske tall fra Gjensidige. Denne overhyppigheten sammenliknet med resten av
året er på 25 - 35 % om morgenen og på 15 - 20 % på kvelden. Denne
overhyppigheten finner vi ikke under tilsvarende lysforhold i februar/mars.

En analyse av skader meldt til Gjensidige Forsikring de siste 5 årene viser at
det er en forholdsvis stor andel av skadene i oktober og november ved 6-7 tiden
om morgenen og 20 - 21 tiden om kvelden.
En forklaring på denne økte risikoen om høsten kan være at vi ikke er vant med å
kjøre i mørket. Fortsatt er det ikke lyse omgivelser som snøkantene bidrar med.
Det at vi ikke ser samme økning i skadene om morgenen og kvelden i
vintermånedene kan tyde på det.

Trafikktips fra Gjensidige
Bli sett i trafikken!
Altfor mange syklister og fotgjengere lever farlig når de ferdes i trafikken.
Skadehyppigheten i mørket for fotgjengere øker med 110 prosent. Nesten ingen av
fotgjengerne som blir drept eller skadet i trafikken om natten bruker refleks.
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at bare 15 av de ca 300 fotgjengerne som
blir drept eller skadet i ulykker i mørketiden i 2004, har refleks. Omlag 35
prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket.

Det meste av den informasjonen trafikantene mottar og utnytter i trafikken, fås
gjennom synet. I mørket oppfatter øyet kontrastene og bevegelsene mye dårligere
enn i dagslys - kombinasjonen snemangel og mørketid gjør dette spesielt
vanskelig. Med enkle forholdsregler kan imidlertid risikoen senkes betraktelig.

Farten
Undersøkelser viser at trafikantene ikke tilpasser farten etter forholdene.
Kombinasjonen våt, mørk asfalt og mørke høstkvelder gir dårlig sikt. Særlig ved
møtende trafikk er fotgjengere og syklister langs veien vanskelige å oppdage.
Når man samtidig vet at bremselengden øker betraktelig på våt asfalt, har man
ikke noe særlig valg; farten må senkes. Sammen med bruk av refleks er dette den
enkleste måten å redusere skader på. Sjekk også lyset på bilen.

Refleks
Poenget med refleksen er å gjøre deg mer synlig på lengre avstand, slik at
bilisten får tid til å bremse ned. Når en fotgjenger bruker refleks seksdobles
siktlengden.

Mange fotgjengere gjør den tabben at de tror at når de selv ser bilen, ser også
bilisten dem. Men i mørketiden kan det nesten være umulig for bilisten å se
fotgjengeren langs veikanten. Sørg derfor for at du er synlig i trafikken - med
en enkel refleksbrikke. Den gjør deg synlig på 140 meters avstand, selv om bilen
bare har nærlysene på. Uten refleks vil du først bli oppdaget på 25 - 30 meters
hold. Med fjernlys økes synligheten med opp til 400 meter hvis du bruker
refleks.

Husk at det er liten hjelp i om det er vei og gatebelysning. Fotgjengerne er
likevel nesten ikke synlig for bilistene i mørket uten refleks. Det gjelder
særlig i regnvær, med mørke klær og med møtende trafikk.

Slik bruker du refleksen:
· Hos voksne bør refleksen helst henge i knehøyde slik at de mottar mest mulig
lys fra billyktene
· Bruk to reflekser slik at du blir sett både fra høyre og venstre når du
krysser veien.
· Riper og skraper svekker refleksjonsevnen. Refleksbånd på klær mister sin
refleksjonsevne ved gjentatt vasking. Bytt derfor ut de gamle refleksene ca
hvert tredje år.
· For at fotgjengeren ikke skal forveksles med andre trafikanter, skal refleksen
reflektere gult eller hvitt lys.
· Refleksbrikken gir bedre refleksjonsevne enn refleksbånd. Men refleksbånd,
refleksvester eller borrelås med refleks er hensiktsmessig for mennesker under
idrett og arbeid.
· Fordelen en med refleksbrikken er at den henger og roterer i en snor.
Blinkingen som oppstår fører til at bilisten lettere oppdager fotgjengeren.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS