Pressemelding
Landsdelsutvalget -
25.10.2005
Kritisk til flere av Borge-utvalgets konklusjoner
I dag blir synspunktene fra Moen-utvalget om endringer i inntektssystemet for kommunesektoren lagt fram. Moen utvalget, som er nedsatt av Landsdelsutvalget og Kommunenes Sentralforbund (KS) i de fire nordligste fylkene, peker i sin utredning på svakheter i flere av konklusjonene fra det regjeringsoppnevnte Borge-utvalget.
Borge-utvalget la nylig frem sin innstilling om endringer i inntektssystemet for kommunesektoren. Landsdelsutvalget har i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund (KS) igangsatt et parallelt utredningsarbeid med Borge-utvalget om samme tema. Dette for å skape et godt faglig grunnlag i diskusjonen som nå kommer om endringer i inntektssystemet for kommunesektoren.
I dag presenterer Alf Daniel Moen for første gang utvalgets synspunkter offentlig. Dette skjer på konferansen til KS Nord-Trøndelag i Stjørdal. Det er ingen hemmelighet at Moen-utvalget problematiserer flere av konklusjonene i Borge-utvalgets utredning.
- Moen-utvalget har vært opptatt av hvilken kvalitet det har vært på det faglige utredningsarbeidet i Borge-utvalget, og hvilke begrensninger mandatet har lagt på utvalgets arbeid, sier Alf Daniel Moen
Under følger noen av Moen-utvalgets kommentarer:
• Mandatet til Borge-utvalget er både tradisjonelt og snevert i den forstand at utvalget ikke i klartekst blir bedt om å vurdere hensiktsmessigheten av det systemet vi har, sett fra de enkelte kommuners side.
• Utvalget tar i liten grad opp problemstillinger med hensyn til robusthet, forutsigbarhet og hvilke styringsproblemer kommunesektoren står overfor.
• Utredningen i Borge-utvalget tar i svært liten grad opp til diskusjon det faktum at demokrati - og drift av dette - faktisk koster kommunene penger.
• Borge argumenterer med forenkling. Det holder ikke; - for da skulle en ikke tatt bort regionaltilskuddet og Nord-Norge-tilskuddet. Regionaltilskuddet og Nord-Norge-tilskuddet erstattes av et distriktstilskudd hvor det nordlige Norge blir en taper.
• Inntektssystemet – et robust system? Dette er et relativisert system hvor det er vanskelig å forholde seg til totalkostnader. Eksempel: I pleie- og omsorgssektoren har det nå skjedd endringer i den forstand at brukere blir raskere sendt hjem fra sykehus til kommunalt ansvar. Dette øker kommunenes kostnader. Hvordan skal slike endringer i strukturelle forhold innarbeides i inntektssystemet?
• Fastsetting av kriterier og vekter for kommunenes inntekter er ikke tilstrekkelig gjennomtenkt i Borge-utvalgets utredning
Borge-utvalget la nylig frem sin innstilling om endringer i inntektssystemet for kommunesektoren. Landsdelsutvalget har i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund (KS) igangsatt et parallelt utredningsarbeid med Borge-utvalget om samme tema. Dette for å skape et godt faglig grunnlag i diskusjonen som nå kommer om endringer i inntektssystemet for kommunesektoren.
I dag presenterer Alf Daniel Moen for første gang utvalgets synspunkter offentlig. Dette skjer på konferansen til KS Nord-Trøndelag i Stjørdal. Det er ingen hemmelighet at Moen-utvalget problematiserer flere av konklusjonene i Borge-utvalgets utredning.
- Moen-utvalget har vært opptatt av hvilken kvalitet det har vært på det faglige utredningsarbeidet i Borge-utvalget, og hvilke begrensninger mandatet har lagt på utvalgets arbeid, sier Alf Daniel Moen
Under følger noen av Moen-utvalgets kommentarer:
• Mandatet til Borge-utvalget er både tradisjonelt og snevert i den forstand at utvalget ikke i klartekst blir bedt om å vurdere hensiktsmessigheten av det systemet vi har, sett fra de enkelte kommuners side.
• Utvalget tar i liten grad opp problemstillinger med hensyn til robusthet, forutsigbarhet og hvilke styringsproblemer kommunesektoren står overfor.
• Utredningen i Borge-utvalget tar i svært liten grad opp til diskusjon det faktum at demokrati - og drift av dette - faktisk koster kommunene penger.
• Borge argumenterer med forenkling. Det holder ikke; - for da skulle en ikke tatt bort regionaltilskuddet og Nord-Norge-tilskuddet. Regionaltilskuddet og Nord-Norge-tilskuddet erstattes av et distriktstilskudd hvor det nordlige Norge blir en taper.
• Inntektssystemet – et robust system? Dette er et relativisert system hvor det er vanskelig å forholde seg til totalkostnader. Eksempel: I pleie- og omsorgssektoren har det nå skjedd endringer i den forstand at brukere blir raskere sendt hjem fra sykehus til kommunalt ansvar. Dette øker kommunenes kostnader. Hvordan skal slike endringer i strukturelle forhold innarbeides i inntektssystemet?
• Fastsetting av kriterier og vekter for kommunenes inntekter er ikke tilstrekkelig gjennomtenkt i Borge-utvalgets utredning