Pressemelding
Kritisk til utsettelse av viktige prosjekter
- Nasjonal transportplan må være en strategisk plan for å bygge landet. Viktige prosjekter på bane, vei og sjø skal gjøre det lettere å reise og frakte varer i hele landet. Derfor er det uheldig at flere tidligere vedtatte prosjekter nå blir utsatt.
Det sier Eirik Sivertsen, samferdselspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, etter at Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018-2029 omsider ble lagt fram onsdag. Planen vil bli behandlet i Stortinget i løpet av våren, og Arbeiderpartiet skal senere presentere sine alternativer.
- Transportplanen må legge til rette for klimakutt, satsing på tog og kollektivtrafikk, bedre fylkesveier, internettilgang i hele landet, og havn og farleder langs kysten. Så langt jeg kan se, svarer ikke denne planen godt nok på de utfordringene, sier Sivertsen.
Krever kraftfull satsing på kysten
- Norge er en havnasjon og ressursene i havet blir sentrale for framtidig verdiskaping og arbeidsplasser. Derfor trenger vi en kraftfull satsing på kysten, med havnetiltak, fiskerihavner og godsoverføring til sjø. Her leverer ikke Solvik-Olsen godt nok, mener Sivertsen.
Arbeiderpartiet mener også det må et krafttak til for å redusere forfallet på fylkesveiene slik fagetatene har foreslått.
- Verdiskapingen i distriktene er avhengig av at det ikke bare satses på riksveiene slik regjeringen har gjort til nå, sier Sivertsen.
Fortsatt løft for tog og kollektivtrafikken
Sivertsen mener det er avgjørende at planen om Intercity holder framdriften og at man lykkes i satsingen på kollektiv, sykkel og gange.
- Dette vil ikke byene og fylkene kunne klare alene. Arbeiderpartiet vil derfor at statens andel av investeringer i viktige kollektivprosjekter som bl.a. bybanen i Bergen og ny T-banetunnel gjennom Oslo indre by skal økes til inntil 70 prosent, sier Sivertsten.
Økonomisk handlingsrom
Sivertsen peker på at regjeringen selv skriver at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet framover vil kunne påvirke gjennomføringen av planen.
- Ap merker seg at regjeringen legger opp til å starte 43 store vei- og baneprosjekter i perioden og at kun 23 av disse er fullfinansiert, sier Sivertsen.