Pressemelding
Nordkapp formannskap -
12.02.2016
Kvotetak for fiskeflåten
Høring - Forslag om heving av kvotetak for fiskeflåten over 11 meter og oppheving av fylkesbinding i fisket etter torsk og avkortingsregler i strukturkvoteordningen for ringnotgruppa
Nordkapp kommune behandles saken i formannskapet 11. februar 2016 - sak 7/16. Formannskapet har vedtatt følgende høringsuttalelse:
Det vises til høringsbrev fra Nærings- og fiskeridepartementet datert 09.11.2015 angående høring av forslag til heving av kvotetak for kystflåten over 11 meter, fjerning av fylkesbindingen i fisket etter torsk og avkortingsregler i strukturkvoteordningen for ringnotgruppa.
1.Først vil Nordkapp kommune minne om havressurslovas formålsparagraf og sitere denne «Formålet med lova er å sikre ei berekraftig og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av dei viltlevande marine ressursane og det tilhøyrande genetiske materialet og å medverke til å sikre sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna.»
2.I departementets høringsdokument foreligger ingen samfunnsøkonomisk analyse som viser at gjennomføring av forsalget vil gi samfunnsøkonomisk gevinst eller økt verdiskaping. Forvaltninga av de marine ressursene skal i følge havressurslova også medvirke til å sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunna. Det fremgår ikke av departementets høringsdokument hvordan dette ivaretas av forslaget.
Grunnlaget for å ta en avgjørelse i saken er etter Nordkapp kommunes mening ufullstendig og før en avgjørelse tas må disse punkter redegjøres for.
3.Nordkapp kommune ser med bekymring på de negative konsekvenser for distriktene om flåtegruppene over 11 meter skal få økt sin mulighet til ytterligere strukturering av kvoter. For hver kvote som struktureres vil det bli færre fartøy og derved færre leverandører til industrien. Virkingen vil uten tvil være i strid med målet om at forvaltinga skal sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunna.
4.Økt struktur gjør det enda vanskeligere for ungdom å etablere seg med eget fartøy og kvoter i disse flåtegruppene, da det etter hvert blir svært kapitalkrevende. Dette vil distriktene tape på. Dette fordi fartøy/kvoter blir sentralisert, og ved at færre fartøy skal lande fisken og dermed vil kampen om råstoffet også øke. Det er kjent for Nordkapp kommune at fullstrukturerte kystbåtrederier ved generasjonsskifter må selges bort fra sitt hjemsted og ut av fylket på grunn av at overtagelse blir for kapitalkrevende. En ytterligere strukturering vil forsterke denne utviklingen.
5.Med bakgrunn i at få har fullstrukturert i flåtegruppene over 11 meter, ser kommunen ikke nødvendigheten av å øke strukturgraden enda mer. Det vil kun føre til at fiskeflåten øker sin gjeldsgrad ytterligere og blir mer spesialisert. Fartøyeiere i gruppen 11-15 meter som har behov kvotegrunnlag utover det som i dag er oppnåelig ved fullstrukturering, kan utvide sitt kvotegrunnlag med kvoter fra lengdegruppene over 15 m. Det er per i dag ingenting som er til hinder for dette.
6.Nordkapp kommune mener at muligheten kvotehopping opp fra lengdegruppen 11-15 meter må stenges. Det er sannsynlig at «behovet» for strukturering i gruppa 11-15 meter defineres av fartøyeiere som besitter fartøy med faktisk størrelse over 15 meter og som ønsker å tilpasse kvotegrunnlaget til sitt fartøy, fremfor å anskaffe fartøy som er tilpasset kvotegrunnlaget.
7.Nordkapp kommune ønsker ikke at fylkesbindingene i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62 grader N skal oppheves. Formålet med fylkesbindingene har vært å opprettholde den relative fordelinga av fartøy mellom fylkene. Dette har myndighetene til en viss grad lykkes med. Fylkesbindinga bør innskjerpes. Det er for enkelt å omgå den slik ordningen funger i dag. Fiskere kan flytte inn til Finnmark, bo her ett år mens de kjøper fartøy og kvoter, for så å flytte ut av fylket med «hele sin fangst». Likeledes kan Finnmarkinger ta med seg båt og kvoter og flytte ut av fylket, bo i annet fylke et år for så å selge hele den virksomhet som oppsto i Finnmark. Det er kjent at dette skjer til stadighet. Nordkapp kommune mener at en opphevelse av fylkesbindingene og samtidig økt adgang til strukturering i flåtegruppen over 11 meter, vil gi dobbel negativ effekt for Finnmark og distriktene i fylket. Kommunen ber derfor innstendig om at foreslåtte tiltak ikke gjennomføres. Vi ber om at man tetter smutthull slik at det ikke er mulig å omgå fylkesbindingene.
8.Nordkapp kommune vil samtidig uttrykke motstand mot eventuell framtidig liberalisering av strukturering på båter under 11 meter.
Samtidig som heving av kvotetak for kystflåten over 11 meter er på høring, vedtar Nærings- og fiskeridepartementets statsråd Per Sandberg en instruks som åpner for at kystfartøy på havfiskeflåtestørrelse kan kjøpe opp 11-meterskvoter. Dette er svært uheldig, og bekrefter langt på vei påstanden i pkt 6 om at det er fartøyeiere i de større gruppene som presser på for økt strukturering, slik at mange kvoter fra mindre fartøy samlet kan gi driftsgrunnlag for de største kystfiskefartøyene (I praksis betyr dette at fartøy opptil 50-60 meter med lasterom under 500 kubikkmeter).
Ser vi forslagene om oppheving av fylkesbinding og økt strukturering i flåten over 11 meter i sammenheng med kvotehopping fra gruppa 11-15 meter jf. statsrådens instruks, og legger til forslagene i stortingsmelding nr 10 om oppheving av skillet mellom kyst- og havfiskeflåte ved innføring av fritt redskapsvalg samt justering av begrensingene av lasteromsvolum «når det er behov for det» er ikke Nordkapp kommune i tvil om at alle kystfiskesamfunn vil tape sysselsetting og bosetting, og at dette nasjonalt nivå vil gi negative samfunnsøkonomiske konsekvenser.
Med hilsen
Nordkapp kommune
Charles Hansen
Rådmann
Nordkapp kommune behandles saken i formannskapet 11. februar 2016 - sak 7/16. Formannskapet har vedtatt følgende høringsuttalelse:
Det vises til høringsbrev fra Nærings- og fiskeridepartementet datert 09.11.2015 angående høring av forslag til heving av kvotetak for kystflåten over 11 meter, fjerning av fylkesbindingen i fisket etter torsk og avkortingsregler i strukturkvoteordningen for ringnotgruppa.
1.Først vil Nordkapp kommune minne om havressurslovas formålsparagraf og sitere denne «Formålet med lova er å sikre ei berekraftig og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av dei viltlevande marine ressursane og det tilhøyrande genetiske materialet og å medverke til å sikre sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna.»
2.I departementets høringsdokument foreligger ingen samfunnsøkonomisk analyse som viser at gjennomføring av forsalget vil gi samfunnsøkonomisk gevinst eller økt verdiskaping. Forvaltninga av de marine ressursene skal i følge havressurslova også medvirke til å sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunna. Det fremgår ikke av departementets høringsdokument hvordan dette ivaretas av forslaget.
Grunnlaget for å ta en avgjørelse i saken er etter Nordkapp kommunes mening ufullstendig og før en avgjørelse tas må disse punkter redegjøres for.
3.Nordkapp kommune ser med bekymring på de negative konsekvenser for distriktene om flåtegruppene over 11 meter skal få økt sin mulighet til ytterligere strukturering av kvoter. For hver kvote som struktureres vil det bli færre fartøy og derved færre leverandører til industrien. Virkingen vil uten tvil være i strid med målet om at forvaltinga skal sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunna.
4.Økt struktur gjør det enda vanskeligere for ungdom å etablere seg med eget fartøy og kvoter i disse flåtegruppene, da det etter hvert blir svært kapitalkrevende. Dette vil distriktene tape på. Dette fordi fartøy/kvoter blir sentralisert, og ved at færre fartøy skal lande fisken og dermed vil kampen om råstoffet også øke. Det er kjent for Nordkapp kommune at fullstrukturerte kystbåtrederier ved generasjonsskifter må selges bort fra sitt hjemsted og ut av fylket på grunn av at overtagelse blir for kapitalkrevende. En ytterligere strukturering vil forsterke denne utviklingen.
5.Med bakgrunn i at få har fullstrukturert i flåtegruppene over 11 meter, ser kommunen ikke nødvendigheten av å øke strukturgraden enda mer. Det vil kun føre til at fiskeflåten øker sin gjeldsgrad ytterligere og blir mer spesialisert. Fartøyeiere i gruppen 11-15 meter som har behov kvotegrunnlag utover det som i dag er oppnåelig ved fullstrukturering, kan utvide sitt kvotegrunnlag med kvoter fra lengdegruppene over 15 m. Det er per i dag ingenting som er til hinder for dette.
6.Nordkapp kommune mener at muligheten kvotehopping opp fra lengdegruppen 11-15 meter må stenges. Det er sannsynlig at «behovet» for strukturering i gruppa 11-15 meter defineres av fartøyeiere som besitter fartøy med faktisk størrelse over 15 meter og som ønsker å tilpasse kvotegrunnlaget til sitt fartøy, fremfor å anskaffe fartøy som er tilpasset kvotegrunnlaget.
7.Nordkapp kommune ønsker ikke at fylkesbindingene i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62 grader N skal oppheves. Formålet med fylkesbindingene har vært å opprettholde den relative fordelinga av fartøy mellom fylkene. Dette har myndighetene til en viss grad lykkes med. Fylkesbindinga bør innskjerpes. Det er for enkelt å omgå den slik ordningen funger i dag. Fiskere kan flytte inn til Finnmark, bo her ett år mens de kjøper fartøy og kvoter, for så å flytte ut av fylket med «hele sin fangst». Likeledes kan Finnmarkinger ta med seg båt og kvoter og flytte ut av fylket, bo i annet fylke et år for så å selge hele den virksomhet som oppsto i Finnmark. Det er kjent at dette skjer til stadighet. Nordkapp kommune mener at en opphevelse av fylkesbindingene og samtidig økt adgang til strukturering i flåtegruppen over 11 meter, vil gi dobbel negativ effekt for Finnmark og distriktene i fylket. Kommunen ber derfor innstendig om at foreslåtte tiltak ikke gjennomføres. Vi ber om at man tetter smutthull slik at det ikke er mulig å omgå fylkesbindingene.
8.Nordkapp kommune vil samtidig uttrykke motstand mot eventuell framtidig liberalisering av strukturering på båter under 11 meter.
Samtidig som heving av kvotetak for kystflåten over 11 meter er på høring, vedtar Nærings- og fiskeridepartementets statsråd Per Sandberg en instruks som åpner for at kystfartøy på havfiskeflåtestørrelse kan kjøpe opp 11-meterskvoter. Dette er svært uheldig, og bekrefter langt på vei påstanden i pkt 6 om at det er fartøyeiere i de større gruppene som presser på for økt strukturering, slik at mange kvoter fra mindre fartøy samlet kan gi driftsgrunnlag for de største kystfiskefartøyene (I praksis betyr dette at fartøy opptil 50-60 meter med lasterom under 500 kubikkmeter).
Ser vi forslagene om oppheving av fylkesbinding og økt strukturering i flåten over 11 meter i sammenheng med kvotehopping fra gruppa 11-15 meter jf. statsrådens instruks, og legger til forslagene i stortingsmelding nr 10 om oppheving av skillet mellom kyst- og havfiskeflåte ved innføring av fritt redskapsvalg samt justering av begrensingene av lasteromsvolum «når det er behov for det» er ikke Nordkapp kommune i tvil om at alle kystfiskesamfunn vil tape sysselsetting og bosetting, og at dette nasjonalt nivå vil gi negative samfunnsøkonomiske konsekvenser.
Med hilsen
Nordkapp kommune
Charles Hansen
Rådmann