Pressemelding
Av Kjell Ivar Vestå, nestleder i Kystpartiet hovedstyre -
01.02.2007
Kystpartiet advarer mot kjøp av dårlige helikoptre
Kystpartiet frykter at Regjeringen vil stresse frem kjøpet av nye redningshelikoptre til hovedredningssentralene. Det kan ende i en skandale. Vi kan ende opp med redningshelikoptre som vil svekke redningstjenesten. Kystpartiet forlanger derfor en anbudsrunde før Regjeringen bestemmer seg for kjøpet.
Justisdepartementet som er ansvarlig for kjøp og driftsbudsjett i den flygende redningstjenesten, har frist til 1. februar i år med å innfri opsjonen om kjøp av 10 helikoptre av typen NH-90.
Dette er en sak som Kystpartiet er svært opptatt av. Skal helikoptrene kjøpes ut fra evne til å redde liv, eller ut fra mulighetene til å spare penger? Allerede i oktober 2004 bad vi om at helikopterkjøpet til redningstjenesten måtte settes ut på anbud. Kystpartiet var ikke fornøyd med Regjeringens bruk av opsjonen på 10 helikoptre til redningstjenesten som fagfolk mener er ubrukelige i tjenesten.
Dårligere rustet
- Dersom Norge bestemmer seg for NH-90 som nytt redningshelikopter, vil den framtidige kapasiteten til berging bli sterkt redusert ved oppdrag langt til havs. Mangelfull rekkevidde vil også få følger for tiden til søk og redning etter overlevende fra skip, fiskefartøyer eller oljeinstallasjoner, påpeker redningsinspektør Tor Eivind Moss overfor Stavanger Aftenblad. Han er leder av personalavdelingen ved Hovedredningssentralene i Bodø og på Sola.
Nylig måtte Sea King fra Sola plukke opp 19 av besetningen på 25 fra lasteskipet «Server» ved Fedje i Hordaland. De siste seks om bord måtte heises i sikkerhet av et sivilt redningshelikopter fra CHC Helikopter Service.
- Selv dette oppdraget som skjedde i fjæresteinene ville blitt problematisk med bruk av NH-90. Flyavstanden fra Sola ville gjort det nødvendig med forsinkende drivstoffylling underveis for å berge 19 nødstedte, sier redningsinspektør Moss.
Mindre rekkevidde
Han minner om en rekke større redningsaksjoner som har krevd stor rekkevidde og bergingskapasitet av Sea King - maskinene til 330. skvadron. Helikoptrene har gjennom årene utført større redningsoppdrag ved Ekofisk-feltet under «Alexander L. Kielland»-havariet, i Nordsjøen og Norskehavet, ved Svalbard og i Barentshavet ved blant annet den fjerntliggende russiske øygruppen Franz Josefs - land.
- Sammenlignet med kravene kommer den mangeårige opsjonsmodellen til NH-90 til kort. Beregninger viser at modellen bare vil oppnå en rekkevidde på 38 nautiske mil eller rundt 60 kilometer med 25 reddede i kabinen, sier redningsinspektør Moss som har erfaring fra 16 års tjeneste ved Redningssentralen på Sola.
NH-90 vil dermed ha kortere rekkevidde og mindre kapasitet enn Sea King-helikopterne fra 1973 som skal erstattes.
Ekspertgruppen Helikopterfaglig forum anbefalte i sin rapport til Justisdepartementet i 2003 at det ble holdt anbudsrunde mellom tre konkurrerende helikoptre om krav og pris før myndighetene valgte den best egnede redningsmodellen. Dette er Kystpartiet enig i. Vi reagerer på at fagfolk er overhørt i denne saken, og frykter at Regjeringen prioriterer ut fra økonomiske besparelser i stedet for muligheter til å redde menneskeliv.
Justisdepartementet som er ansvarlig for kjøp og driftsbudsjett i den flygende redningstjenesten, har frist til 1. februar i år med å innfri opsjonen om kjøp av 10 helikoptre av typen NH-90.
Dette er en sak som Kystpartiet er svært opptatt av. Skal helikoptrene kjøpes ut fra evne til å redde liv, eller ut fra mulighetene til å spare penger? Allerede i oktober 2004 bad vi om at helikopterkjøpet til redningstjenesten måtte settes ut på anbud. Kystpartiet var ikke fornøyd med Regjeringens bruk av opsjonen på 10 helikoptre til redningstjenesten som fagfolk mener er ubrukelige i tjenesten.
Dårligere rustet
- Dersom Norge bestemmer seg for NH-90 som nytt redningshelikopter, vil den framtidige kapasiteten til berging bli sterkt redusert ved oppdrag langt til havs. Mangelfull rekkevidde vil også få følger for tiden til søk og redning etter overlevende fra skip, fiskefartøyer eller oljeinstallasjoner, påpeker redningsinspektør Tor Eivind Moss overfor Stavanger Aftenblad. Han er leder av personalavdelingen ved Hovedredningssentralene i Bodø og på Sola.
Nylig måtte Sea King fra Sola plukke opp 19 av besetningen på 25 fra lasteskipet «Server» ved Fedje i Hordaland. De siste seks om bord måtte heises i sikkerhet av et sivilt redningshelikopter fra CHC Helikopter Service.
- Selv dette oppdraget som skjedde i fjæresteinene ville blitt problematisk med bruk av NH-90. Flyavstanden fra Sola ville gjort det nødvendig med forsinkende drivstoffylling underveis for å berge 19 nødstedte, sier redningsinspektør Moss.
Mindre rekkevidde
Han minner om en rekke større redningsaksjoner som har krevd stor rekkevidde og bergingskapasitet av Sea King - maskinene til 330. skvadron. Helikoptrene har gjennom årene utført større redningsoppdrag ved Ekofisk-feltet under «Alexander L. Kielland»-havariet, i Nordsjøen og Norskehavet, ved Svalbard og i Barentshavet ved blant annet den fjerntliggende russiske øygruppen Franz Josefs - land.
- Sammenlignet med kravene kommer den mangeårige opsjonsmodellen til NH-90 til kort. Beregninger viser at modellen bare vil oppnå en rekkevidde på 38 nautiske mil eller rundt 60 kilometer med 25 reddede i kabinen, sier redningsinspektør Moss som har erfaring fra 16 års tjeneste ved Redningssentralen på Sola.
NH-90 vil dermed ha kortere rekkevidde og mindre kapasitet enn Sea King-helikopterne fra 1973 som skal erstattes.
Ekspertgruppen Helikopterfaglig forum anbefalte i sin rapport til Justisdepartementet i 2003 at det ble holdt anbudsrunde mellom tre konkurrerende helikoptre om krav og pris før myndighetene valgte den best egnede redningsmodellen. Dette er Kystpartiet enig i. Vi reagerer på at fagfolk er overhørt i denne saken, og frykter at Regjeringen prioriterer ut fra økonomiske besparelser i stedet for muligheter til å redde menneskeliv.