Pressemelding
Telenor -
01.07.2009
La mobilregningen bli et hyggelig ferieminne
Tre av fire nordmenn svarer i en fersk undersøkelse at de er forsiktige med å bruke mobilen i utlandet. Hver tredje nordmann svarer også at de har opplevd å få overraskende høy faktura etter utenlandsopphold.
I undersøkelsen, som er utført av Norstat på oppdrag for Telenor, kommer det frem at nordmenn legger begrensninger på mobilbruken når de oppholder seg i utlandet. Kvinner er ekstra forsiktige, det samme er gruppene med lavest inntekt.
- Dette viser at nordmenn flest har utviklet et sunt mobilvett. Man skal være ekstra påpasselig når man tar med seg mobilen til utlandet, men ved å følge noen enkle retningslinjer kan man sikre at man har kontroll på mobilfakturaen, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarkedet i Norge.
Prisene er over de siste år blitt lavere, og Telenors kunder har kun to priser innen Norden og EØS/EU-land å forholde seg til når de skal ringe. Det gir forutsigbarhet og oversikt når man er ute og reiser.
I områder utenfor EU og EØS er imidlertid prisstrukturen mer utfordrende å forholde seg til. Da er det klokt å sjekke prisene på telenor.no eller ta kontakt med kundeservice 09000 eller +47 91509000 fra utlandet for å få informasjon om ringe- og datapriser i det landet man skal reise til.
- Det er viktig å være ekstra forsiktig med datatrafikk i utlandet. Gode tips er å ha e-post-synkroniseringen på manuell og lese enkle nettsider ved hjelp av wap. Holder man seg i tillegg til korte samtaler og et begrenset antall tekstmeldinger, har man god kontroll på mobilregningen. På denne måten kan man være tilgjengelig og holde seg oppdatert på ferie i utlandet uten å få en overraskende høy faktura når du kommer hjem, sier Kirkeng.
Slik begrenser du mobilregningen på ferie i utlandet:
1. Sjekk prisene i det landet du skal reise til. I Norden og EU/EØS koster en samtale:
• Norden 3,59 kr per min.
• EU/EØS 4,64 kr per min.
• Resten av Europa 6,99 kr per min/7,99 kr per min med kontantkort.
2. Husk at når du er i utlandet betaler du også for mottak av samtaler, dette gjelder også meldinger på MobilSvar.
3. Unngå å laste ned store datamengder i utlandet. Nedlasting av film, musikk og lydbøker, og bruk av streamingtjenester for film, musikk og radio kan fort bli kostbart. Last heller ned musikk på mobilen hjemme før du drar på ferie.
4. Har du e-post på mobilen, sett tjenesten på manuell synkronisering før du reiser. Er tjenesten satt på automatisk synkronisering, kan det fort bli dyrt.
5. Har du iPhone eller annen mobil med berøringsskjerm, bør du være varsom med bruken i utlandet. Pkt. 4 over gjelder, videre er det smart å benytte nyhetssider uten bilder eller annonser. Telenor anbefaler å oppsøke trådløse soner. Via Telenors partnere The Cloud og WeRoam har Telenors kunder tilgang til ca 38.000 trådløse soner i store deler av verden.
6. Ved samtaler mellom to norske abonnement i samme land, vil den som ringer betale samme pris som for en samtale til Norge, mens mottaker vil betale prisen for å motta en samtale i det aktuelle landet. Benytt heller tekstmelding for korte beskjeder.
7. Skal du på cruise, husk å sjekke ringeprisen. Enkelte rederier kobler samtalen din via satellitt, og det kan bli kostbart.
8. Mister du mobilen din, sørg for å ringe 09000 umiddelbart (fra utlandet +4791509000). Her vil du kunne sperre utgående og inngående samtaler.
Tjenester til Telenors kunder i EU-og EØS-land:
Prisopplysning i utlandet på SMS:
Telenor gir deg prisinformasjon når du befinner deg i et EU- eller EØS-land. Når mobiltelefonen din registreres i et mobilnett, vil du som Telenor-kunde motta en SMS med prisinformasjon. Du får vite hva det koster å ringe hjem til Norge, hva det koster å motta samtaler og hva det koster å bruke data i det landet du befinner deg.
Gratis informasjonsnummer:
Det er opprettet et telefonnummer +47 915 09003 som du kan ringe dersom du har spørsmål om priser innen EU/EØS. Her får du informasjon om samtalepriser, priser på SMS, MMS eller datatrafikk. Det koster ingenting å ringe dette nummeret fra utlandet.
Les også: http://www.telenor.no/privat/mobil/tipsognyheter/huskeliste_utlandet.jsp
I undersøkelsen, som er utført av Norstat på oppdrag for Telenor, kommer det frem at nordmenn legger begrensninger på mobilbruken når de oppholder seg i utlandet. Kvinner er ekstra forsiktige, det samme er gruppene med lavest inntekt.
- Dette viser at nordmenn flest har utviklet et sunt mobilvett. Man skal være ekstra påpasselig når man tar med seg mobilen til utlandet, men ved å følge noen enkle retningslinjer kan man sikre at man har kontroll på mobilfakturaen, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarkedet i Norge.
Prisene er over de siste år blitt lavere, og Telenors kunder har kun to priser innen Norden og EØS/EU-land å forholde seg til når de skal ringe. Det gir forutsigbarhet og oversikt når man er ute og reiser.
I områder utenfor EU og EØS er imidlertid prisstrukturen mer utfordrende å forholde seg til. Da er det klokt å sjekke prisene på telenor.no eller ta kontakt med kundeservice 09000 eller +47 91509000 fra utlandet for å få informasjon om ringe- og datapriser i det landet man skal reise til.
- Det er viktig å være ekstra forsiktig med datatrafikk i utlandet. Gode tips er å ha e-post-synkroniseringen på manuell og lese enkle nettsider ved hjelp av wap. Holder man seg i tillegg til korte samtaler og et begrenset antall tekstmeldinger, har man god kontroll på mobilregningen. På denne måten kan man være tilgjengelig og holde seg oppdatert på ferie i utlandet uten å få en overraskende høy faktura når du kommer hjem, sier Kirkeng.
Slik begrenser du mobilregningen på ferie i utlandet:
1. Sjekk prisene i det landet du skal reise til. I Norden og EU/EØS koster en samtale:
• Norden 3,59 kr per min.
• EU/EØS 4,64 kr per min.
• Resten av Europa 6,99 kr per min/7,99 kr per min med kontantkort.
2. Husk at når du er i utlandet betaler du også for mottak av samtaler, dette gjelder også meldinger på MobilSvar.
3. Unngå å laste ned store datamengder i utlandet. Nedlasting av film, musikk og lydbøker, og bruk av streamingtjenester for film, musikk og radio kan fort bli kostbart. Last heller ned musikk på mobilen hjemme før du drar på ferie.
4. Har du e-post på mobilen, sett tjenesten på manuell synkronisering før du reiser. Er tjenesten satt på automatisk synkronisering, kan det fort bli dyrt.
5. Har du iPhone eller annen mobil med berøringsskjerm, bør du være varsom med bruken i utlandet. Pkt. 4 over gjelder, videre er det smart å benytte nyhetssider uten bilder eller annonser. Telenor anbefaler å oppsøke trådløse soner. Via Telenors partnere The Cloud og WeRoam har Telenors kunder tilgang til ca 38.000 trådløse soner i store deler av verden.
6. Ved samtaler mellom to norske abonnement i samme land, vil den som ringer betale samme pris som for en samtale til Norge, mens mottaker vil betale prisen for å motta en samtale i det aktuelle landet. Benytt heller tekstmelding for korte beskjeder.
7. Skal du på cruise, husk å sjekke ringeprisen. Enkelte rederier kobler samtalen din via satellitt, og det kan bli kostbart.
8. Mister du mobilen din, sørg for å ringe 09000 umiddelbart (fra utlandet +4791509000). Her vil du kunne sperre utgående og inngående samtaler.
Tjenester til Telenors kunder i EU-og EØS-land:
Prisopplysning i utlandet på SMS:
Telenor gir deg prisinformasjon når du befinner deg i et EU- eller EØS-land. Når mobiltelefonen din registreres i et mobilnett, vil du som Telenor-kunde motta en SMS med prisinformasjon. Du får vite hva det koster å ringe hjem til Norge, hva det koster å motta samtaler og hva det koster å bruke data i det landet du befinner deg.
Gratis informasjonsnummer:
Det er opprettet et telefonnummer +47 915 09003 som du kan ringe dersom du har spørsmål om priser innen EU/EØS. Her får du informasjon om samtalepriser, priser på SMS, MMS eller datatrafikk. Det koster ingenting å ringe dette nummeret fra utlandet.
Les også: http://www.telenor.no/privat/mobil/tipsognyheter/huskeliste_utlandet.jsp