Pressemelding
Fylkesutvalget i Finnmark -
10.02.2016
LAKSELV LUFTHAVN - BANAK
Ut fra behovene knyttet til dagens passasjergrunnlag ønsker Avinor å redusere banekapasiteten ved
Lakselv lufthavn Banak. En reduksjon av kapasiteten på fylkets lengste rullebane vil få store
konsekvenser for fremtidig utvikling, ikke bare lokalt for Porsanger men også for Finnmark og hele
regionen.
Lakselv lufthavn har en særdeles viktig rolle som knutepunkt for flyfrakt i Finnmark og må
opprettholdes med dagens rullebanelengde som en viktig del av nordområdesatsningen. Lufthavna
har den eneste rullebanen nord for Harstad som har kapasitet til å ta ned alle typer fly uten
begrensninger, og er av stor samfunnsmessig betydning.
Foruten håndtering av ordinære ruteflygninger kommer lufthavna til å spille en viktig rolle for
utviklingen av turist-, petroleums- og fiskerinæringen i fylket, og ikke minst forsvarets tilstedeværelse
i Finnmark. Lakselv lufthavn Banak er det beste og eneste alternativet i hele fylket og regionen for
flyfraktoperasjoner i større skala, og ikke minst optimal plassering midt i fylket med tanke på
fremtidig turistsatsning i forhold til snuhavn-prosjektet og chartertrafikk.
Flere næringsaktører er i gang med spennende prosjekter som genererer ukentlig direkteflyging blant
annet til Asia med kongekrabbe til et stadig økende marked, samtidig er snuhavn-prosjektet avhengig
av dagens rullebanelengde.
Fylkesutvalget i Finnmark mener Lakselv lufthavn Banak er en viktig del av nordområdesatsningen
og er avgjørende for fremtidig samfunns- og næringsutvikling i hele Finnmark.
Finnmark er i en rivende utvikling hvor flere næringer bygger sin fremtidige satsning innen charterog
cruisetrafikk, og flyfrakt av ferske råstoffer til nye markeder. Samtidig som militær aktivitet ved
Banak vil få en større betydning i fremtiden må rullebanelengden sees opp mot alle muligheter og
roller lufthavna innehar og ikke bare basert på passasjergrunnlag.
Fylkesutvalget i Finnmark krever at dagens rullebanelengde på Lakselv lufthavn Banak
opprettholdes og vil henstille til at Avinor også har et samfunnsansvar, i tillegg til det kommersielle
oppdraget.
Lakselv lufthavn Banak. En reduksjon av kapasiteten på fylkets lengste rullebane vil få store
konsekvenser for fremtidig utvikling, ikke bare lokalt for Porsanger men også for Finnmark og hele
regionen.
Lakselv lufthavn har en særdeles viktig rolle som knutepunkt for flyfrakt i Finnmark og må
opprettholdes med dagens rullebanelengde som en viktig del av nordområdesatsningen. Lufthavna
har den eneste rullebanen nord for Harstad som har kapasitet til å ta ned alle typer fly uten
begrensninger, og er av stor samfunnsmessig betydning.
Foruten håndtering av ordinære ruteflygninger kommer lufthavna til å spille en viktig rolle for
utviklingen av turist-, petroleums- og fiskerinæringen i fylket, og ikke minst forsvarets tilstedeværelse
i Finnmark. Lakselv lufthavn Banak er det beste og eneste alternativet i hele fylket og regionen for
flyfraktoperasjoner i større skala, og ikke minst optimal plassering midt i fylket med tanke på
fremtidig turistsatsning i forhold til snuhavn-prosjektet og chartertrafikk.
Flere næringsaktører er i gang med spennende prosjekter som genererer ukentlig direkteflyging blant
annet til Asia med kongekrabbe til et stadig økende marked, samtidig er snuhavn-prosjektet avhengig
av dagens rullebanelengde.
Fylkesutvalget i Finnmark mener Lakselv lufthavn Banak er en viktig del av nordområdesatsningen
og er avgjørende for fremtidig samfunns- og næringsutvikling i hele Finnmark.
Finnmark er i en rivende utvikling hvor flere næringer bygger sin fremtidige satsning innen charterog
cruisetrafikk, og flyfrakt av ferske råstoffer til nye markeder. Samtidig som militær aktivitet ved
Banak vil få en større betydning i fremtiden må rullebanelengden sees opp mot alle muligheter og
roller lufthavna innehar og ikke bare basert på passasjergrunnlag.
Fylkesutvalget i Finnmark krever at dagens rullebanelengde på Lakselv lufthavn Banak
opprettholdes og vil henstille til at Avinor også har et samfunnsansvar, i tillegg til det kommersielle
oppdraget.