Pressemelding
Laksen nyter godt av poke-trenden i Italia
Italia er det tredje største markedet for norsk laks når vi legger sammen direkteeksporten og import via andre land. Laksekonsumet i Italia har økt signifikant de siste tre årene. Sjømatrådet har allerede etablert god tilstedeværelse i en rekke dagligvarekjeder i Italia, og vil nå ta større grep om den delen av laksen som spises utenfor hjemmet – til lunsj og middag på restaurant.I Italia kjøper forbrukerne i stor grad laks via dagligvarehandelen og spiser den hjemme. Denne utviklingen stryket seg også under pandemien.
1000 poke-restauranterSushi/poke er i sterk vekst og det er estimert at det finnes 1000 poke-restauranter i Italia per første halvår i år, og det antas at dette kan vokse til over 2000 i løpet av de neste årene. Flere av disse er organisert i kjeder og restaurantene finnes typisk i de store byene som Milano, Roma, Torino, Bologna og Napoli. Det er gjerne unge voksne mellom 18 -34 år som spiser poke, fulgt av voksne og familier (34-44 år). Det er også en økende interesse blant tenåringer under 18. Poke er en utpreget lunsjrett og anses som sjømatens «fast and healthy food». Den serveres ofte med laks, tunfisk, reker, kylling, blekksprut eller tofu. – Populære poke-restauranter rapporterer at deres bestselgende rett er poke med laks, utdyper Gangsø. Muligheter i Italia– Vi ser at det fremover vil være naturlig å utvikle oss i sushi/poke-segmentet når vi nå skal satse i Horeca-delen av det italienske markedet, sier Gangsø. Det er fortsatt muligheter for økt salg av laks til italienske hjem, spesielt blant enpersonshusholdninger, yngre aldersgrupper og i sør-Italia. – Vi forventer at italienere vil handle laks oftere på sikt, siden det er en trend at flere handler oftere. De bruker rett og slett nærbutikken som kjøleskap, avrunder Gangsø. Trender i lakseforbruketI anledning Lakseseminaret som Sjømatrådet arrangert i Milano i midten av juni, har vi sett nærmere på lakseforbruket i Italia ogtrender og muligheter for videre vekst.
Linda Moreschi, Senior Manager hos analysebyrået Circana holdt et innlegg på Lakseseminaret i Milano i juni.
|
|
Marco Fiori, Head of Category Purchasing Fish, Coop Italia snakket om sjømat og laks i dagligvare, og hva man kan forvente fremover
Pris og forbruk
- Pris: Prisene varierer gjennom året og avhenger av produkttyper og kampanjer. De siste 4 månedene har fersk laks blitt solgt som fileter med og uten skinn til priser mellom EUR 16,90 og 33,90. Røkt laks har generelt høyere priser, fra rundt EUR 27 til 65.
- Barrierer: Selv om pris er viktig for forbrukerne, viser vår analyse at laks fra Norge generelt gir god valuta for pengene. De som kjøper laks ofte, er også de minst prisfølsomme. Likevel ville mer stabile priser og økt lakseproduksjon bidratt til enda raskere vekst i forbruket, spesielt blant de som kjøper laks sjeldnere.