Pressemelding

NAF - 16.03.2022

Lang ventetid blir lengre for elbilkjøperne

Korona-forsinkelser bidro til at nybilsalget sank med nær 25 prosent i februar. Ventetiden på nye biler vil sannsynligvis øke enda mer fremover. Det øker behovet for avgiftskutt på bensin og diesel enda mer, siden folk ikke får byttet ut bilene sine.

Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente. (Foto: NAF)

- Både Ukraina og Russland er viktige underleverandører av bildeler og råvarer til bilindustrien. Krigen betyr at forbrukerne må forvente at den globale bilproduksjonen bremses enda mer på toppen av korona-forsinkelsene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Påvirker også nye bensin- og dieselbiler

Fra før er det store forsinkelser i bilproduksjonen på grunn av korona-pandemien. Korona har ført til stor mangel på halvledere som er avgjørende for bilenes elektronikk. Med Ukraina-krigen er det ikke bare drivstoffprisene som stiger. Russland er en av verdens største eksportører av nikkel til elbilbatterier og metallet palladium som brukes i katalysatorer i bensin- og dieselbiler. Ukraina lager neon-gass, som trengs for å produsere halvledere som inngår i alle biler.

- Summen av dette er redusert produksjon av biler og lengre ventetid for mange som har bestilt eller tenker på å kjøpe ny bil, sier Braadland.

Flere elbiler til Europa

Han mener at det som skjer nå gir en dobbel negativ effekt for norske bilkjøpere:

- Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. I en situasjon hvor etterspørselen på elbiler øker, samtidig som tilbudet av nye biler synker, er det langt fra garantert at Norge vinner kampen om hvor de nye elbilene skal. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente, sier han.

Drivstoffavgiftene må ned nå

Resultatet kan bli at flere beholder sine diesel- eller bensinbiler lengre enn de hadde tenkt. Med de høye drivstoffprisene, mener Braadland at regjeringen må bruke flere verktøy for å gjøre ventetiden enklere for folk:

- Kutt i drivstoffavgiftene er overmodent. Regjeringen må nå innfri løftene om å sette ned avgiftene på bensin og diesel. Når folk ikke engang får sjansen til å bytte til elbil er dette et selvsagt grep, sier Braadland.

For bileiere som ser etter en vei ut av diesel-knipa er det enda ett virkemiddel regjeringen kan bruke, mener Braadland: Å skrote den planlagte omregistreringsavgiften på brukte elbiler.

- Det vil hjelpe på for de som teller på knappene om det vil lønne seg å bytte til en brukt elbil nå, sier han.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS