Pressemelding

Destination Lofoten AS - 04.05.2020

Line (51) er Lofotens nye reiselivssjef

Arbeidet med å rekruttere ny reiselivssjef til Lofoten, handlet om å finne den beste kandidaten blant mange sterke søkere. – Line Renate Samuelsen var den som totalt sett svarte best på kravene vi på forhånd hadde satt, sier en fornøyd styreleder i Destination Lofoten, Svein Helland.

 

Hele 22 personer søkte på stillingen, som utelukkende er «annonsert» gjennom sosiale medier. Selve utlysningen ble holdt noe igjen da Norge ble stengt ned som følge av corona-utbruddet.

– Før vi gikk ut, utarbeidet vi en kravspesifikasjon og en profil. Dette ble videre bearbeidet i en annonsetekst og en artikkel på våre hjemmesider. Alle interesserte ble gjennom vår kampanje på Facebook sluset til nettsiden lofoten.info for mer informasjon, forklarer Svein Helland.

Litt forsinket, men likevel gjennomarbeidet, startet rekrutteringskampanjen i slutten av mars. Søknadsfrist var 2. påskedag, 13. april.

– Ni personer var til førstegangsintervju. Fire gikk videre. Til slutt stod vi igjen med to aktuelle kandidater, hvor Line Renate Samuelsen fikk tilbud om jobben. Til tross for utsatt kampanjestart, klarte vi målet om å ha Lofotens nye reiselivssjef på plass innen utgangen av april. De siste dagene har for Lines del gått til å informere nåværende arbeidsgiver og samarbeidspartnere. Hun har jobbet som produkt- og utviklingssjef i Trøndelag Reiseliv, og har jobbet mye opp mot både fylkeskommunen i Trøndelag og Nordnorsk reiseliv, sier Svein Helland.

Merkevarebygging i et bærekraftperspektiv var ett av kriteriene i profilen som søkerne til stillingen måtte fylle.

– Til høsten er det 20 år siden jeg begynte i Trøndelag Reiseliv. Da jeg leste hvordan Lofoten jobber og hva Lofoten står for, føltes alt bare så rett. Jeg er brennende opptatt av bærekraft. Ikke bare innenfor miljø. Vel så viktig er den kulturelle, sosiale og den økonomiske bærekrafta. Når man i Lofoten anerkjenner at gode lokalsamfunn er ei forutsetning for et godt reiselivsprodukt, sier det noe om perspektiv og forståelse. Jeg hadde ikke søkt på denne jobben uten dette tydelige fokuset, sier påtroppende reiselivssjef i Lofoten, Line Renate Samuelsen og legger til:

– Jeg føler det norske reiselivet i altfor stor grad er målt på gjestedøgn – og utelukkende det. Uten å få fram de verdiene reiselivet skaper for samfunnet totalt sett.

 

Line Renate Samuelsen kommer opprinnelig fra Harstad, men har siden hun forlot hjembyen i 1989 bodd både i Mo i Rana, Oslo, London og Trondheim. I trønderhovedstaden jobbet hun med 1000-årsjubieet i 1997, før hun i oktober 2000 begynte som produkt- og markedskoordinator i Trøndelag Reiseliv. I en periode jobbet hun som prosjekt- og kompetanseansvarlig, før hun tiltrådte stillingen hun nå forlater; prosjekt- og utviklingssjef.

 

Sommerferien har hun lagt til Breistrand i Tjeldsund kommune, hvor hun tilbrakte somrene som barn hos sine besteforeldre.

– Da legger jeg naturligvis turen innom Lofoten, som en del av ferien, sier Samuelsen som er spent på sommersesongen.

– Det er spennende å se når alle skal konkurrere om de samme fem millioner nordmenn. Jeg håper inderlig at det ikke blir slik at all markedsføring vil handle om lavest mulig pris for å tiltrekke seg volum, sier Lofotens nye reiselivssjef.

I første omgang vil hun pendle fra Trondheim, hvor hun har mann og to voksne barn.

– Vi er helt klart åpen for å flytte, men vi er to som må få oss jobb før det lar seg gjøre, sier hun.

Line Renate Samuelsen tiltrer stillingen senest ved utgangen av august.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS