Pressemelding
NHO Reiseliv -
16.09.2014
Lokalmatsuksess for Hurtigruten
Hurtigrutedirektør Daniel Skjeldam åpnet sin presentasjon under Reiselivsdagen med å gjenta sin påstand om at fiskeri og reiseliv er fremtiden for Nord-Norge, underforstått at olje og gass ikke er det. – Fiske og reiseliv er fornybart, så enkel er forklaringen, sa Skjeldam.
De siste to årene har Hurtigruten vært gjennom store endringer. Siste lansering i omstillingen har vært et lokalmatprosjekt. – Panert rødspette, har dere smakt det? Ikke server det til noen!
Først endret Hurtigruten middagen. Det ble en så stor suksess at lunsjen nå får en oppgradering. – Vi har funnet frem til en rekke unike leverandører langs kysten, og har tatt en stor risiko i dette. Kostnadene har økt på kort sikt, men gjestene er så fornøyd at vi er sikker på at dette skal bli lønnsom på lang sikt, sa Skjeldam for 110 tilhørere i Bodø.
Hurtigruten har gått med underskudd i 15 – 20 år, men i 2013 snudde det. Rederiet har stor tro på overskudd også i årene som kommer: – Utfordringen for hele reiselivsnæringen er lønnsomhet. Samtidig må vi tørre å utfordre etablerte sannheter. Vi må skaffe oss en global posisjon, bli langt bedre på nettet og sørge for at vi får distribuert våre produkter i hele verden, asvluttet en optimistisk Skjeldam.
De siste to årene har Hurtigruten vært gjennom store endringer. Siste lansering i omstillingen har vært et lokalmatprosjekt. – Panert rødspette, har dere smakt det? Ikke server det til noen!
Først endret Hurtigruten middagen. Det ble en så stor suksess at lunsjen nå får en oppgradering. – Vi har funnet frem til en rekke unike leverandører langs kysten, og har tatt en stor risiko i dette. Kostnadene har økt på kort sikt, men gjestene er så fornøyd at vi er sikker på at dette skal bli lønnsom på lang sikt, sa Skjeldam for 110 tilhørere i Bodø.
Hurtigruten har gått med underskudd i 15 – 20 år, men i 2013 snudde det. Rederiet har stor tro på overskudd også i årene som kommer: – Utfordringen for hele reiselivsnæringen er lønnsomhet. Samtidig må vi tørre å utfordre etablerte sannheter. Vi må skaffe oss en global posisjon, bli langt bedre på nettet og sørge for at vi får distribuert våre produkter i hele verden, asvluttet en optimistisk Skjeldam.