Det sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Tallene kommer fra ADAC, Europas største forbund for bilister. Analysen viser at effekttapet er betydelig hvis du lader elbilen, eller hybridbilen, på gamlemåten.
Dette er løsningen
1. juli 2022 trådte også nye regler for elbillading i kraft. De nye reglene sier at hvis du skal ha et nytt ladepunkt hjemme, må du ha en ladestasjon. I den nye normen er verken vanlige eller industrielle stikkontakter gyldig.
- Strømtapet gir enda en grunn til å installere ladeboks hjemme. Ladekapasiteten er større, og det går også raskere. Legg et strømtap på opp mot 30 prosent på toppen, så er ikke argumentene for å holde på stikkontakten så mange lenger, sier Ytre-Hauge.
Undersøkelsene til ADAC viser også at det er et betydelig strømtap hvis du sammenligner ladeboks med stikkontakt på lavere effekt.
- Slik strømprisene er nå er det dumt å lade med lav kapasitet. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Da blir strømregningen fort høy, sier motorfagsjefen i Frende.
Den beste kombinasjonen for å lade brannsikkert og miste minst mulig strøm er derfor å lade med høyest mulig kraft.
- Da er ladeboks den klart beste løsningen, sier Roger Ytre-Hauge.
Nye regler for lading av elbiler
- Det er en investering å ta, men kan du ta deg råd til det, kan det fort lønne seg å gjøre investeringen før vinteren setter inn, med de høye strømprisene vi ser nå, sier Roger Ytre-Hauge.
Den nye installasjonsnormen NEK 400 trådte i kraft 1. juli, men den gamle er gyldig ut 2022. Endringene har ikke tilbakevirkende kraft.
- Det betyr at hvis du allerede har en installasjon som er godkjent med stikkontakt for lading av elbil fra før, så blir den ikke ulovlig med den nye normen. Men den kan fort bli kostbar likevel, sier Roger Ytre-Hauge.
|