Lading hjemme er en av de store fordelene med elbil. Det gir elbileierne billig drivstoff og tilgang på «full tank» rett fra ladeboksen. Lave strømpriser i august gjorde det ekstra lukrativt å lade hjemme.
NAF har regnet ut at det kostet 86,56 kroner å lade en Tesla Model 3 denne måneden, mens forbrukere med en gjennomsnittlig dieselbil måtte ut med 1262,40 kroner for å tanke opp bilen. Dette er forutsatt at bilene kjører 1000 kilometer i løpet av måneden.
– Avhengig av hvilken elbil du har kan du altså spare over tusen kroner i drivstoffkostnader på en måned. Selv om differansen ikke er like stor hver måned fordi strømprisene varierer, blir dette en solid besparelse over et år, sier Sødal.
Regn med hjemmelader når du skal kjøpe elbil
Er du på jakt etter en elbil, er det lurt å regne inn en ladeboks og installasjon av denne i bilbudsjettet. Det er på mange måter med i totalprisen for bilen.
– Har du muligheten til å lade der du bor, er det lurt å installere lader, mener Nils Sødal. – Både lave drivstoffkostnader og komforten med å lade hjemme er verdt det. Og med differansen i drivstoffkostnader mellom en elbil som lader hjemme og dieselbil, gjør det at ladeboksen har betalt seg etter ett til to år, avslutter Sødal.
Tabell
|
Forbruk i kWh/liter per kilometer
|
Strømpris/Literpris
|
Kostnad i august (kroner)
|
Tesla Model 3
|
0,132
|
0,66
|
86,56
|
Volkswagen ID.7
|
0,168
|
0,66
|
110,17
|
NIO ET5 Touring
|
0,201
|
0,66
|
131,81
|
Dieselbil
|
0,06
|
21,04
|
1262,40
|
FAKTA: Strømprisen er gjennomsnittlig spotpris på Østlandet i august pluss påslag på 4 øre per kilowattime fra strømleverandøren pluss nettleie (forutsatt 50 % lading på dagen og 50 % lading på natten). Dieselprisen er snittprisen fra juli hentet fra Statistisk sentralbyrå. Forbruket til elbilene er hentet fra El Prix sommeren 2024. Forbruket til dieselbilen er et normalforbruk for dieselbiler. Månedlig kjørelengde er 1000 kilometer.
|