Pressemelding

Oddbjørn Samuelsen, Repvåg Kraftlag - 24.02.2020

Melding om manglende ressurser til vintervedlikeholdet på Ev 69 og 889.

Ser med stor bekymring på at ressursene som benyttes til veivedlikehold på vinteren er betydelig redusert i forhold til tidligere tider.

Repvåg Kraftlag er en beredskapsbedrift som skal sørge for at strømforsyningen er opp og går 24/7/365. I tillegg driver vi fiberselskapet InfraNord som har ansvaret for vårt fibernett i hele forsyningsområde. Repvåg Kraftlag har sitt hovedkontor i Honningsvåg, og sonekontorer i Olderfjord og Havøysund. De stadige stengingene av E69 og Rv889 er med på å redusere vår beredskap betydelig. I tillegg reduseres vår mulighet til å jobbe effektivt og utnytte våre ressurser på en god måte.

Vi kjører langs de nevnte veiene daglig og registrer at frekvensen på gjennombrøytingen er tatt ned betydelig. Tidligere var et av kravene til entreprenøren som brøytet at det skulle være maks 10 cm snø på vegen før brøytingen skulle iverksettes. Ifølge info jeg har er kravet i dag at det skal gjenombrøytes hver tredje time. Når været er slik det ofte er på 71g nord er vegen føket igjen etter tre timer, og da stenger entreprenøren veien og innfører kolonnekjøring.

Vi registrere også at det er svært redusert bruk av snøfresere og veihøvel med skjær for å ta ned høye brøytekanter. Dette fører naturligvis til at brøytekantene blir så høye at brøytebilen ikke får ført snøen ut ifra veibanen.

I tillegg til brøyting av veien oppstår behovet for strøing stadig oftere da frekvensen av dager med pluss grader har økt de siste årene. Håper at det ved neste utlysning av brøytekontrakt blir stilt krav om lager av strøsand mer sentralt i forhold til behovet. For E69 er lagrene plassert på Veidnes i Porsanger og i Honningsvåg. Det er en avstand på 116 km mellom lagrene. Da sier det seg selv at det tar tid å få strødd veien når den stenger på grunn av manglende strøing.

Vi ber om at Statens vegvesen tar inn over seg at vintervedlikeholdet av veiene i kystområdene av Finnmark er svært utfordrende, og at kravene i brøytekontraktene nødvendigvis  må være annerledes enn på innlandsvegene. Endrede krav til vintervedlikeholdet vil nødvendigvis føre til økte kostnader

De stadige stengingene og kolonnekjøringene går også utover våre to viktigste næringer                                        Fiskeri bedriftene lider tap da kvaliteten på fisken som føres ut forringes, og turistnæringen

Repvåg Kraftlag taper på kanselleringer av bestilte turer.
For oss som bor i et av Norges mest værutsatte områder går de stadig stengte og kolonnekjørte veiene ut over bolysten, og rekruttering av ansatte for offentlige og private arbeidsgivere.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS