Pressemelding
Kreftforeningen -
24.10.2013
Menn, barter og nytenkende forskningsnettverk
Movember, tidligere kjent som november, er måneden menns helse og prostatakreft står i fokus. I løpet av 30 dager får mer enn én million barter verden over, menn til å snakke om egen helse. Samtidig samler de inn flere hundre millioner kroner til kreftforskning.
-Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge, og en av de som tar flest liv. Hver dag får 14 norske menn denne diagnosen, totalt 5000 hvert år. Det er behov for mer kunnskap om sykdommen, både blant leger og folk flest. Movember-barten ser ut til å ha blitt en døråpner for å få menn til å snakke om egen helse og kreft, og skaffer samtidig penger til viktig forskning. Derfor er det strålende at flere og flere engasjerer seg, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen
.
Samtaler redder liv
Den første Movember-barten så dagens lys i Australia allerede i 2003, og siden har bevegelsen spredd seg jorden rundt. Det samme har budskapet. Fra fire karer i Melbourne i 2003 til hele 1.1 millioner deltakere fra hele verden i fjor.
Bartene er et effektivt virkemiddel for å få folk til å prate om menns helse, som igjen bidrar til tidlig oppdagelse av kreft.
- I Movember blir menn vandrende og pratende plakater som bidrar til å synliggjøre temaet og samle inn penger til kreftforskning. Vi Mo Sistas står helhjertet ved våre menn, sprer budskapet, støtter saken og hyller alle bartene. Intet er så sexy som en velfrisert mustasje i Movember, sier TV2-programleder Thea Olsen, som er offisiell Movember-ambassadør for tredje år på rad.
Sammen er vi flere
I fjor samlet bartene inn 839 millioner kroner. Pengene samles inn ved at man registrerer seg på movember.com, lager en profil, og får folk til å donere penger via profilen. Flere kan også gå sammen for å danne et lag, som for eksempel ansatte i bedrifter, slik de har gjort hos KPMG, Archer, GettyImages, EMAS AMC, Statoil, Comfort Hotels, Hertz Norge, E-vital, Risk Information Group og en rekke andre selskaper. Samtidig er sportsklubber som Stavanger Oilers, herrelandslaget i håndball og Bergen Rugbyklubb fjellstøtt representert på laglistene.
- Vi ble overveldet av støtten fra våre norske Mo Bros og Mo Sistas. Sammen med våre venner i Kreftforeningen jobber vi mot målsettingen om å gi menns helse et ansikt, både i Norge og i resten av verden. Vi har alle store forhåpninger til den norske Movember-kampanjen og jeg ser frem til bivåne alle bartene som nok en gang skal utfolde seg over hele landet, sier Justin Coghlan, initiativtager til Movember.
Global handlingsplan
Pengene som Movember samler inn i Norge går til Kreftforeningen og europeisk kreftforskning som støttes av Movember Global Action Plan (GAP), et tiltak som arbeider med et globalt forskningssamarbeid om prostatakreft.
Målet med Movember GAP er å skape et tettere samarbeid mellom de ledende kreftforskerne i verden, inklusive i Norge, for å finne nye løsninger for diagnostikk og behandling. Arbeidet gjennomføres blant annet ved å dele forskningsdata, ideer, få oversikt over ledige forskningsressurser i andre land, dele ny informasjon, diskutere og bygge nettverk med andre forskere rundt om i verden.
-Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge, og en av de som tar flest liv. Hver dag får 14 norske menn denne diagnosen, totalt 5000 hvert år. Det er behov for mer kunnskap om sykdommen, både blant leger og folk flest. Movember-barten ser ut til å ha blitt en døråpner for å få menn til å snakke om egen helse og kreft, og skaffer samtidig penger til viktig forskning. Derfor er det strålende at flere og flere engasjerer seg, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen
.
Samtaler redder liv
Den første Movember-barten så dagens lys i Australia allerede i 2003, og siden har bevegelsen spredd seg jorden rundt. Det samme har budskapet. Fra fire karer i Melbourne i 2003 til hele 1.1 millioner deltakere fra hele verden i fjor.
Bartene er et effektivt virkemiddel for å få folk til å prate om menns helse, som igjen bidrar til tidlig oppdagelse av kreft.
- I Movember blir menn vandrende og pratende plakater som bidrar til å synliggjøre temaet og samle inn penger til kreftforskning. Vi Mo Sistas står helhjertet ved våre menn, sprer budskapet, støtter saken og hyller alle bartene. Intet er så sexy som en velfrisert mustasje i Movember, sier TV2-programleder Thea Olsen, som er offisiell Movember-ambassadør for tredje år på rad.
Sammen er vi flere
I fjor samlet bartene inn 839 millioner kroner. Pengene samles inn ved at man registrerer seg på movember.com, lager en profil, og får folk til å donere penger via profilen. Flere kan også gå sammen for å danne et lag, som for eksempel ansatte i bedrifter, slik de har gjort hos KPMG, Archer, GettyImages, EMAS AMC, Statoil, Comfort Hotels, Hertz Norge, E-vital, Risk Information Group og en rekke andre selskaper. Samtidig er sportsklubber som Stavanger Oilers, herrelandslaget i håndball og Bergen Rugbyklubb fjellstøtt representert på laglistene.
- Vi ble overveldet av støtten fra våre norske Mo Bros og Mo Sistas. Sammen med våre venner i Kreftforeningen jobber vi mot målsettingen om å gi menns helse et ansikt, både i Norge og i resten av verden. Vi har alle store forhåpninger til den norske Movember-kampanjen og jeg ser frem til bivåne alle bartene som nok en gang skal utfolde seg over hele landet, sier Justin Coghlan, initiativtager til Movember.
Global handlingsplan
Pengene som Movember samler inn i Norge går til Kreftforeningen og europeisk kreftforskning som støttes av Movember Global Action Plan (GAP), et tiltak som arbeider med et globalt forskningssamarbeid om prostatakreft.
Målet med Movember GAP er å skape et tettere samarbeid mellom de ledende kreftforskerne i verden, inklusive i Norge, for å finne nye løsninger for diagnostikk og behandling. Arbeidet gjennomføres blant annet ved å dele forskningsdata, ideer, få oversikt over ledige forskningsressurser i andre land, dele ny informasjon, diskutere og bygge nettverk med andre forskere rundt om i verden.