Pressemelding
Mer av det som ikke virket i Nordkapp?
Mer av det som ikke virket i Nordkapp?
Tanker om budsjettet i adventstiden fra Bernt-Aksel Jensen, Ap-medlem.
Med adventstiden kommer også tiden for å lag kommunebudsjett. Etter valget i høst er det blitt et nytt flertall i Nordkapps kommunestyret. SV og SP har ikke lengere flertall. Nå er det et samarbeid mellom Arbeiderpartiet og Høyre som har overtatt flertallet. Vil det bety noe for Nordkapps innbyggere?
Radio Nordkapp har prisverdig nok spurt partienes gruppeledere om tilstand og utvikling i Nordkapp. En interessant intervjurunde hvor politikken til partiene ble avdekket. Bakgrunnen er at det var et arbeidsmøte mellom politikerne og administrasjonen forleden hvor budsjettet for 2024 ble drøftet.
Mest oppsiktsvekkende var nok SPs gruppeleder, Mikkola, som ville ha handling uten å vite hva det skulle være. «– Jeg forstår ikke budsjettforslaget fra kommunedirektøren. Jeg har store problemer med at man (flertallet) ikke tar ansvar og gjør kuttene i år. Å utsette det er som å pisse i buksa…», sa han.
Javel, ja. Hva har skjedd med de foregående år? Jo, friskt i minne er nok siste budsjett fra SP/SV hvor det ble lagt inn kuttforslag. Forslag som ikke var realistiske fordi de ikke lot seg gjennomføre. Resultatet er at framskrevet budsjett, altså basert på dagens drift, må enten kuttes med nesten 13 millioner, eller tilføres samme beløp for å gå i balanse. Er det mer av den samme medisinen – som ikke virker – SP og Mikkola ønsker seg? Når det klages på at dagens flertall vil ha en skikkelig gjennomgang av kommunens drift, med hjelp fra Statsforvalter og Kommunenes sentralforbund, så fremmes det ikke alternative forslag fra SP til tross for fire år ved makta i Nordkapp. Vi mangler ei kuttliste fra kommunedirektøren, sier han. Hva slags politisk ansvar er det?
Heller ikke SVs gruppeleder, Trudy Engen, hadde noe å by på hva angår forslag til bedret drift. Riktignok ble det påpekt at det kunne kanskje lages noe samarbeid med frivilligheten (hvem er det?) som kunne seg på oppgaven for drift av kino, svømmehall og ungdomsklubben. Men slikt monner ikke. Tre deltidsstillinger i lav stillingsprosent er ikke med på å velte budsjettet. Dessuten, tenkes det at frivilligheten (?) skal drifte kommunale oppgaver gratis? Siden vi er blitt så rike og litt late, ifølge Engen, er det vel ikke håp om at frivilligheten skal berge budsjettet?
Men, ideen skal ikke avvises. Et samarbeid mellom de frivillige organisasjoner i kommunen og oppgaver som kommunen utfører, er ikke nytt. Skal dette lykkes må det etableres skikkelige «Partnerskapsavtaler» mellom partene, med definerte oppgaver og ansvar, samt hvordan slikt skal godtgjøres. Slike avtaler finnes i andre kommuner, blant annet Vadsø, og hvor det er til glede og gavn for innbyggerne og kommunens økonomiske situasjon. Vi kan lære av andre kommuner.
Så hva er det da som skal berge den økonomiske framtiden i Nordkapp? Dagens drift er for dyr og ikke bærekraftig. Det tar om få år slutt på fondspengene som berger budsjettet i dag. Derfor har kommunen noen få år på seg til å gjøre fundamentale grep som endrer driftskostnadene. Det har flertallet med Ap og H satt på dagsorden. Noe både Arbeiderpartiets Stine-Mari Strifeldt og Høyres Ruben Alseth framholdt i intervjuet.
Første grep er tatt. Det er å flytte Skårunge barnehage til Storbukt. Den innlemmes i Nordkapp barnehage som en avdeling i bygget som ble bygd som barnehage. Og slik må det fortsette. Ta grep om infrastrukturen til kommunen. For selv om drifta er dyr, og hvor lønn er en vesentlig del av kostnadene, kan vi ikke forvente at disse driftskostnadene går vesentlig ned. Der har vi utviklinga imot oss. Vi blir flere eldre og færre yngre. Flere eldre som har et økende omsorgsbehov. Dermed behøves særlig folk innen helse og omsorgsyrkene, ikke færre! Men skal vi få ned kostnadene må drifta effektiviseres. Særlig gjelder dette Helse, rehabilitering og omsorgssektoren (HRO). I dag drives det i til fem forskjellige til dels gamle og uhensiktsmessige bygg. Dessuten mangler det viktige tilbud innen sektoren, nemlig omsorgsleiligheter med heldøgns tilbud. Behovet her er økende. Byggene har dessuten store vedlikeholdsetterslep. Alt dette vet kommunestyret fordi det ble i 2021 gjennomført et stort kartleggingsprosjekt om behovet for HRO-tjenestene i kommunen. Kommunestyret vedtok planen. Her ligger nøkkelen til framtidig endring av drift med påfølgende besparelser. I tillegg må kommunen kvitte seg meg overflødig bygningsmasse som krever penger til drift og vedlikehold.
Neste år er lagt opp til et «vi fortsetter som før-år». Tiden skal brukes til prosessen for omstilling. Noe som vil kreve konstruktivt samarbeid av alle fire partier i kommunestyret i samarbeid med administrasjonen. Det er det vilje til, tror jeg. Utfordringen blir å finne arbeidsmåter og metoder slik at alle partiene får ta eierskap til prosessen. Dernest størst mulig oppslutning om de endringer som kommer. Like viktig blir det å holde dialogen god og åpen med de ansatte – som gjør den daglige jobb, samt oss andre innbyggere i kommunen. Informasjon er et viktig «smøremiddel» i slike prosesser som sikrer at gode ideer flyter inn til kommunen og ut til innbyggerne. Lag ofte informasjonsrunder og bruk lokale medier planmessig. Vett og forstand er godt fordelt i dette landet og i kommunen. Det gjelder å ta i bruk den kollektive kunnskapen i Nordkapp. Gjør vi dette sammen, kan vi lykkes. Målet er å gjøre kommunen i stand til å utvikle og gi de tjenester som forventes, på rett nivå og i hensiktsmessige lokaler. Det fortjener vi innbyggere av Nordkapp!