Pressemelding
Senterpartiets nestleder Liv Signe Navarsete -
12.06.2008
Mer miljø i samferdselspolitikken
- Vi må redusere veksten i biltrafikken i de områdene der det finnes og kan utvikles gode alternativer til bilen. Det betyr at vi i storbyområdene må vurdere køprising og andre tiltak med tilsvarende effekt, isteden for å gjøre det dyrere å bruke bil for alle over hele landet. Vi må også satse enda sterkere på å få utviklet og introdusert kjøretøy med lave eller ingen klimagassutslipp. El-biler og hybridbiler med el-lading (plug-in hybrider) vil sammen med utvikling av mer miljøvennlige drivstoff kunne gi store bidrag til å redusere utslippene fra transportsektoren, sier Liv Signe Navarsete, nestleder i Senterpartiet, på partiets pressekonferanse 12. juni i Oslo.
- Med regjeringsskiftet fikk vi et taktskifte i samferdselspolitikken, med økte bevilgninger både til veg og jernbane. Men det kom også et taktskifte på miljø og samferdsel. Mens det tidligere i alt for stor grad har vært gjennomført mindre tiltak, med begrenset betydning for miljø er innsatsen nå trappet opp til et helt annet nivå og det er tas i bruk langt mer effektive virkemidler, sier Navarsete.
Eksempel på hva regjeringen har gjort er:
•Jernbaneinvesteringene er økt med 50%
•Tilskuddene til Renergi er økt med 70% fra 2007 til 2008
•Omleggingen av engangsavgiften har medført at utslippene av klimagasser fra nye biler er redusert med 10 %
•Det er innført et introduksjonsprogram for biodrivstoff
•Og neste år skal det settes av 50 millioner til Transnova (Det er kort vei fra SP-landsmøte til vedtak)
- Vi registrerer at til tross for sterk vekst i verdensmarkedsprisene på drivstoff har dette begrenset effekt på trafikkveksten i Norge. Avgiftsøkningen er av helt marginal betydning dersom man ikke omtrent dobler drivstoffprisene, sier forskerne, påpeker Navarsete.
- Samtidig ser vi de utfordringene økte drivstoffpriser skaper for næringslivet, kollektiv-transporten, pendlere, folk i distrikts-Norge som har få eller ingen alternativ til bilen. Jeg mener derfor at vi må prioritere tiltak som har større effekt og som ikke rammer så uheldig sosialt og som påfører næringslivet store ekstra kostnader. Slik Senterpartiet ser det er det ikke aktuelt med noen vesentlige endringer i drivstoffavgiftene, sier Liv Signe Navarsete.
Eksempler på hva innsatsen framover for mer miljøvennig samferdsel må fokuseres om:
•Redusere veksten i biltrafikken i de områdene der det finnes og kan utvikles gode alternativer til bilen. Det betyr at vi i storbyområdene må vurdere køprising og andre tiltak med tilsvarende effekt fremfor å gjøre det dyrere å bruke bil for alle over hele landet.
•Satse på utvikling av mer miljøvennlige drivstoff. Ikke minst el-bil kombinert med mer miljøvennlig biodrivstoff representerer en mulighet til å få redusert utslippene vesentlig de neste fem til 10 årene.
•Stille strengere krav til arealpolitikk og sammensetning av tiltak i fremtidige samferdselspakker for byområdene våre.
•Forsterke innsatsen for å få introdusert kjøretøy med null utslipp og lave utslipp. Avgiftssystemet må videreutvikles. De som kjøper biler som har mye større utslipp enn de mer miljøvennlige alternativene bør merke det enda tydeligere – folk har et valg.
- Med regjeringsskiftet fikk vi et taktskifte i samferdselspolitikken, med økte bevilgninger både til veg og jernbane. Men det kom også et taktskifte på miljø og samferdsel. Mens det tidligere i alt for stor grad har vært gjennomført mindre tiltak, med begrenset betydning for miljø er innsatsen nå trappet opp til et helt annet nivå og det er tas i bruk langt mer effektive virkemidler, sier Navarsete.
Eksempel på hva regjeringen har gjort er:
•Jernbaneinvesteringene er økt med 50%
•Tilskuddene til Renergi er økt med 70% fra 2007 til 2008
•Omleggingen av engangsavgiften har medført at utslippene av klimagasser fra nye biler er redusert med 10 %
•Det er innført et introduksjonsprogram for biodrivstoff
•Og neste år skal det settes av 50 millioner til Transnova (Det er kort vei fra SP-landsmøte til vedtak)
- Vi registrerer at til tross for sterk vekst i verdensmarkedsprisene på drivstoff har dette begrenset effekt på trafikkveksten i Norge. Avgiftsøkningen er av helt marginal betydning dersom man ikke omtrent dobler drivstoffprisene, sier forskerne, påpeker Navarsete.
- Samtidig ser vi de utfordringene økte drivstoffpriser skaper for næringslivet, kollektiv-transporten, pendlere, folk i distrikts-Norge som har få eller ingen alternativ til bilen. Jeg mener derfor at vi må prioritere tiltak som har større effekt og som ikke rammer så uheldig sosialt og som påfører næringslivet store ekstra kostnader. Slik Senterpartiet ser det er det ikke aktuelt med noen vesentlige endringer i drivstoffavgiftene, sier Liv Signe Navarsete.
Eksempler på hva innsatsen framover for mer miljøvennig samferdsel må fokuseres om:
•Redusere veksten i biltrafikken i de områdene der det finnes og kan utvikles gode alternativer til bilen. Det betyr at vi i storbyområdene må vurdere køprising og andre tiltak med tilsvarende effekt fremfor å gjøre det dyrere å bruke bil for alle over hele landet.
•Satse på utvikling av mer miljøvennlige drivstoff. Ikke minst el-bil kombinert med mer miljøvennlig biodrivstoff representerer en mulighet til å få redusert utslippene vesentlig de neste fem til 10 årene.
•Stille strengere krav til arealpolitikk og sammensetning av tiltak i fremtidige samferdselspakker for byområdene våre.
•Forsterke innsatsen for å få introdusert kjøretøy med null utslipp og lave utslipp. Avgiftssystemet må videreutvikles. De som kjøper biler som har mye større utslipp enn de mer miljøvennlige alternativene bør merke det enda tydeligere – folk har et valg.