Pressemelding

Hudd | - 09.01.2025

Meta og X blir Ville Vesten – Norsk plattform svarer med trygghet og lokalt fokus

Mens globale plattformer som Meta og X reduserer moderasjon og prioriterer algoritmestyrt innhold, tilbyr den norske aktøren Hudd et annerledes alternativ. Plattformen fokuserer på trygghet, effektivitet og ekte lokalt engasjement – og nærmer seg allerede 20 000 brukere siden lanseringen i slutten av november.

Hele tjenesten

Meta og X åpner slusene
Meta har kunngjort at de vil fjerne faktasjekkere, redusere innholdsmoderering og prioritere politisk innhold. X (tidligere Twitter) har allerede gjort lignende grep, noe som har skapt bekymring for spredning av desinformasjon og hatefulle ytringer.

Samtidig har Hudd, en norskutviklet plattform, valgt en helt annen strategi. Med verifiserte profiler via Vipps og null algoritmer, beskriver Hudd seg som et trygt og effektivt verktøy for hverdagen. Plattformen hjelper brukerne med alt fra kommunikasjon og oppdateringer fra venner, interessegrupper og nabolaget, til planlegging og organisering av aktiviteter.

– Vi skal ikke holde folk på skjermen lengst mulig. Hudd handler om å gi bedre kontroll over tiden og hverdagen din, sier gründer Eigil Arff Tarjem.

Vervekampanje ble lokalt høydepunkt
For Hudd handler det ikke bare om teknologi, men også om å skape ekte lokalt engasjement. Dette ble tydelig i romjulen, da Hudd donerte til Barnekreftforeningen for hver nye bruker som meldte seg inn. Kampanjen samlet inn 34 665 kroner, langt over målet på 20 000.

– Det var en bevisst strategi for å bruke markedsføringsbudsjettet på noe meningsfullt. I stedet for tradisjonelle annonser, valgte vi å skape engasjement blant brukerne våre – noe vi tror styrker både fellesskapet og plattformen, sier Tarjem.

Et norsk alternativ til globale giganter
Hudd posisjonerer seg som en motvekt til trenden med algoritmer, ekkokamre og polarisering. Plattformen, som har nærmet seg 20 000 brukere på rekordtid, lover et fokus på trygghet og effektivitet i stedet for distraksjoner.

– Vi ser at folk ønsker noe annet. Vi tilbyr en plattform som gjør hverdagen enklere, uten å presse brukerne til å bruke mer tid enn nødvendig, sier Jonas Floberg Åkre, Chief Commercial Officer.

Spørsmålet er om dette er nok til å konkurrere med de globale gigantene. Men med økende skepsis til hvordan sosiale medier påvirker samfunnet, kan det være at den norske tilnærmingen treffer en nerve i tiden.

Skjermdump av kartfunksjonen i Hudd.

 

Jonas Floberg Åkre og Eigil Arff Tarjem i Hudd   Petter Klund, Akershus Amtstidende

 
 

 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS